Injektionsmørtel (Fischer)

Hvem har erfaringer med at bruge injektionsmørtel? Jeg har set noget på Fischers hjemmeside omkring det.

Jeg skal sætte en forholdsvis tung radiator op, på en letbetonvæg, og har tænkt mig at bruge injektionsmørtel, for at give det så meget styrke som muligt.

Men skal injektionsmørtel bruges sammen med de specielle ankre som Fischer sælger, eller kan det bare bruges med almindelig rawlplugs og skruer, for lige at give lidt ekstra styrke?

Og er der ellers andre erfaringer med injektionsmørtel?

Tak for hjælpen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved at NKT laver en og jeg har selv brugt den til at skrue nogen spær fast til en væg. Det fungere ganske glimrende og koster ikke det hvide ud af øjnene.

http://www.nkt-fasteners.dk/Produkter-25.aspx

Se side 4-5, brugte vist den der hedder FIX-BASIC.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Jeg har brugt injektionsmørtel flere gange, blandt andet til ophæng af en markise i gasbeton - noget der giver en relativt stor belastning Jeg brugte helt almindeligt gevindjern, som jeg "støbte" ind i mørtlen - så er det lige til at spænde kalorius fast med møtrikker. Jeg vil tro samme løsning kan bruges til din radiator.

Jeg tror ikke du får noget godt ud af at bruge injektionsmørtel med plugs og almindelige skruer - du vil i bedste fald få næsten samme effekt som med et anker (hvis du skruer skruen i mens mørtlen er våd) og i værste fald gætter jeg på at mørtlen forhindrer iskruning eller giver dårligere vedhæftning (hvis du venter til den er tør).
Jeg har stor erfaring med sådanne noget snav.
Du skal enten lime en gevindstang eller et decideret anker til limning fast.
i porebeton er det ekstra vigtigt at du renser grundigt med børste og blæse bælg inden du limer.
afhængigt at den porebeton du har ville jeg nok bore et stort hul på måske 20mm for at limningen kan hæfte på så stort område som muligt.
expandet har en fil lille guide til hvor meget man kan hænge op i forskellige beton typer, afhænigt af hvordan belastningen er.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis