netværkskabel kan det nedgraves ?

Hej

jeg skal høre om man kan ned grave en netværkskabel ( det man bruger til ene pc ) og om hvordan man lige gør det ( har fået at vide af en at man nemt kan bruge netværket hvis man holders sig under 100 m :-D )

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok en god ide at trække kablet i et rør. Hvis kablet skal gå synligt op af en mur, altså ikke bore røret ind i huset under jord, og bruger du ikke rør, skal du bruge udendørskabel da isoleringen er tynd og 'går til' på alm. kabler. Brug dækskinne op ad muren. Pas på med at bøje kablet for skarpt og trække i det hårdt, det nedsætter hastigheden. Kabelclips er bandlyst, indendørs føres kablet i en kanal eller limes op. Hvis du trækker kablet i rør klippes 2 meter af i den ende du trækker inden du monterer stikket (trækket ødelægger et stykke af kablet). 100 meter er max. total længde for cat5e. Det vil sige du skal trække nogen meter fra til patchkabler i begge ender.
Alt kan begraves :-))... jeg har hjulpet en kammi for flere år siden med samme, og for at beskytte kablet mod mekanisk belastninger, købte han en rulle flex rør hos dem uden "H" og begravede kablet deri. Det kører så vidt jeg ved stadig upåklageligt.

Kun perfekt er "godt nok"

ok spændene :-D

jeg skal have ført det fra huste og ud til mit værksted ( ca 2 fra huset ) og det er mulig at bruge det trådløse men det køre meget ustabilt og jeg har kabel til det så jeg skal bare have en beskrivelse af hvordan jeg får det rigtig ned af vægen og i jorden og op igen ( hvorstor er det rør som i førte det i CRU )

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Hvis du bruger et færdigt kabel med stik skal du nok bruge minimum et 20 mm rør for at få stikkene igennem. Hvis du skal have el med kan jeg anbefale et 1 tomme eller 40 mm plastik vandrør. tynde elektrikerrør kan fåes hvorsomhelst og 40 mm rør kan fåes ved fx. vvs-eksperten. Og så skal det jo graves ned jf stærkstrømsbekendtgørelsen og bla bla bla... Til at komme op af muren bruger du en dækskinne af metal eller et rør af metal og bøjler. Så er kablet beskyttet imod diverse haveredskaber mv. Jeg kan se du bor i nærheden af Hadsten. - Det gør jeg også. Jeg har en masse rør liggene og dækbånd til kabler i jord mv. som du kan få et stykke af. Du kan ringe til mig på fem nul fire ni otte syv seks fem.
Du ringer bare. Jeg har som sagt lidt af hvert og jeg er i det gode humør for tiden. :-)
Man kan få specielt netværkskabel der er beregnet til at blive trukket udendørs. plasten er meget anderledes. den er af samme type som man bruger på sorte udendørs antenne kabler. en sej plast som er mere tæt end det almindelige plast / gummi snavs.

Jacob
husk at det skal være skærmet, hvis det skal i nærheden af noget der kan inducere støj i..

/cs

Skrevet af csteinod på 27 aug 2009 09:23
husk at det skal være skærmet, hvis det skal i nærheden af noget der kan inducere støj i..

Hvorfor dog det, signalet overføres balanceret, dvs. hvis magnetisk støj induceres sker dette  næsten ligeligt på begge ledere, og da man måler forskellen mellem de 2 ledere, fratrækkes støjen automatisk. Det er hele essensen i twisted pair princippet.

At det så sidenhen har vist sig at der internt i eks. nogle industrimaskiner forekommer så høje støjimpulser at der alligevel  kan forekomme udfald har gjort at nogle smarte fabrikanter har markedsført skærmede TP kabler. Denne støjudstråling er IKKE tilladt uden for en maskines normale indkapsling. Dette reguleres under EMC lovgivningnen - Electro Magnetic Compatibillity

Hvis du oplever problemer med TP kabler uden skærm i normalt miljø, er der et problem med noget elektronik/maskine der absolut ikke overholder kravene for EMC.

I øvrigt har det vist sig i praksis, at benytter man skærmede kabler oplever mange problemer med divergerende netværksudstyr, pga. eks. en manglende skærm forbindelse i udstyret i den ene ende af kablet, dermed virker skærmen som sende antenne for udstyret i den anden ende. Manglende skærmforbindelse er også set som fejl på netværksudstyr, hvor stikket ikke er skærmet og stellet internt i udstyret.


Kun perfekt er "godt nok"

"( ca 2 fra huset )"
- 2 - er det meter??? så er det da noget specielt udstyr...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis