Hej.
For godt 25 år siden havde min kammerat og jeg en glasfiberjolle, vi havde bygget i Ungdomsskolen, og som vi sejlede Nakskov Fjord tynd i. Dengang købte vi en brugt 5 Hk Mariner påhængsmotor med kort ben (formodentlig fra sidste halvdel af 70'erne).
De sidste mindst 20 år har den stået i kammeratens forældres redskabsskur uden at have været startet. Den har dog stået knastørt og ikke fået hård frost.
I erkendelse af, at vi sejler rundt i vores Albin med en 37 år gammel dieselmotor, som ganske vist kører upåklageligt, men dog kan få lidt gammelkone-nykker ind imellem (vi måtte slæbes i havn sidste sommer p.g.a. vandpumpen), har vi i dag hentet Marineren hjem.
Planen er at købe et af de vippebeslag, man ser på sejlbåde, så motoren sidder lodret, hævet over vandet, når den ikke er i brug, og så kan sænkes ned, når der er brug for den.
Motorbåd med hjælpemotor???
Ja det lyder barokt, men med 5 Hk i reserve, kan vi liste i havn for egen kraft, eller i hvert fald holde stævnen op mod bølgerne i hårdt vejr i stedet for at kæntre, når hun lægger sig med siden til, hvis det gamle tærskeværk skulle opgive ævret.
Der gemmer sig to spørgsmål:
Hvad hedder det beslag, vi skal ud og finde?
Hvordan får vi liv i påhængsmotoren igen efter 20 år? Vi trak lige i snoren i dag, der er fin kompression. Den skal naturligvis have et nyt tændrør og ny olie i benet, membranen i benzinpumpen skal også renses og ses efter. Andet, vi skal være obs på i første omgang?
Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911
Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...
Hej. For godt 25 år siden havde min kammerat og...
Vis hele indlægget