Boheme 630

Konstruktionstegninger og byggevejledning til sejlbåd, Boheme Mini/630. Er her nogen som ligger inde med ovenstående ?

mvh
JKK

Rasmus Søndergaard
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjae ved du hvad du er igang med ?? Det er et pænt stort projekt at bygge en plywood båd. Men at bygge en der tidligere blev bygget som en værftsbygget båd, sikker nok som selv apteret men alligevel.

En relativ lille båd på ca 21 fod, tror jeg ikke det er økonomisk forsvarligt at bygge, materialer og arbejdsmængde er meget dyrt. Mit råd er i stedet at du finder en båd du kan lide, udseende og type, hvis du har mod på det så kan du købe een der trænget til lidt eller meget hjælp og så lave en ny aptering eller "bare" en forbedring af den eksisterende. det hjælper meget med en ny loftsbeklædning og nedslibning af træ og lakering fra grunden. Men husk fineren er tynd og må kun slibes let... Det kan evt også være en afslibning af skroget og en maling af dette.

Men hvis du kigger på økonomien er jeg sikker på at det bedste er at købe en båd i god stand og hvor der kun skal laves relativt lidt - lige det personlige aftryk. Prisforskellen på en nedslidt og toptrimmet båd i størrelsen 21 -24 fod er ikke specielt stor, check hvad instrumenter koster hvad koster nogle liter lak osv....

Lige en ting til jeg mener at have læst lidt om at Bohene'en er lavet på en måde så bunden kan have problemer med råd !!

Prøv søge funktionen her på siden !!

Venligst Njord

MVH Njord
Det kan du jo have ret i, men min pointe er måske også mere at man skal tænk sig grundigt om indenman går igang med et projekt af den størrelse og jeg mener også at økonomi betyder meget for de fleste af os.
Hvais du starter oppå projektet og kun regner materiale udgifterne som en stak krydsfiner plade, to håndfulde skruer, et par tuber lim og et par hynder. S`å ser det jo billigt ud men der kommer mange mange ekstra omkostninger og alt til en båd er dobbelt så dyrt som man forestiller sig.
Desuden er trenden idag at en båd helst ikke skal være ret meget under 30 fod (ca 9 meter) og hvis den er under dette er den nærmest usælgelig eller i altfald ret billig i forhold til hvad man skal ofre på at bygge et helt nyt projekt. Totalt set er det mere fornuftigt at bruge sin tid og penge på en større brugt båd og så shine dette projekt op....

Men snakker vi følelser så er det jo noget helt andet...

Valget er dit !!

Venligst Njord

MVH Njord
Til Njord!

Jeg synes, det er prisværdigt at du råder og vejleder - og jeg er helt enig i dine synspunkter, men det ændrer jo ikke ved, at den stakkels mand, der har brug for tegninger og byggevejledning, måske netop skal bruge dem til at restaurere et meget medtaget eksemplar af ovennævnte race.
Det kan man jo ikke vide.

Med venlig hilsen, PE
Hei!
Det er gått lang tid siden innlegget ble skrevet, men hvis JKK fremdeles sjekker etter svar, så har jeg konstruksjonstegninger til Boheme 630. Jeg bygde selv en slik båt i 1981. Selve skroget ble bygget av verftet Dantec Marine. Jeg hadde båten i 21 år, inntil jeg solgte den i fjor høst for NOK kr. 40.000,-. Båten var fremdeles i "perfekt" stand, og råte har jeg ikke oppdaget overhodet. En meget fin båt som jeg hadde stor glede av.

For kopi av konstruksjonstegning, send mail til [email protected].

Hilsen Stein Myhre
Asker, Norge
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også