Hjælp til dyksav...

Hejsa..

Jeg er blevet den stolte ejer af en dyksav...

Jeg er dog banket ind i et lille problem inden jeg ville tage den i brug.
Det drejer som om skinnen der følger med.

Som i ved, så er der jo disse "grip" ting i gummi på undersiden af skinnen.
Mit problem er, at på den side af skinnen hvor klingen dykker ned, der sidder det grip gummi lige 2-3mm ud over selve skinnen, sådan at jeg faktisk ville save direkte ned i det gummi.

Er det skinnen der har et problem fra fabrikken? Eller skal klingen bare justeres på saven, og i så fald, hvordan gør man så det?

har også overvejet om jeg bare skulle skære de 2-3mm gummi af med en hobbykniv inden, da den lille smule ikke gør det store i mine øjne.

Tobias

Maskinen er forresten en Makita SP6000K
165mm
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
på min mafell skulle jeg blot save det overskydene gummi af. så passer linien nemlig perfekt med hvor bladet stopper.
husk lige at justere styre skinne sløret inden du laver dette nummer.

Jacob

Til RhyMe.

Jeg tror bare at du skal skære igennem gummiet, dette forhindre, for det første at saven glider når du dykker saven, og at materialet ikke flosser så meget.
Har selv brugt dyksave i mit job, så mener at jeg ved noget om dette.
Men vær forsigtig når du bruger dit nye værktøj, det er jo ikke helt u-farligt.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
det skal ganske rigtigt saves af
-se i manualen - ellers gå ind på hjemmesiden for festool.dk og find manualen til en dyksav - der står det og din er nok samme princip - efter skæring af gummikant ved du præcis hvor der skæres (sørg for underlag så du ikke "flosser" den af
Hej.. Tak for jeres svar...

Har ventet med at gøre noget, er så trist at ødelægge ting pga uvidenhed

Normalt læser jeg aldrig manualer, kan næsten altid selv regne det ud, men i denne sag har jeg dog endevendt den lille bog der fulgte med, men der syntes jeg ikke at kunne finde noget.. hehe...

Men nu glæder jeg mig til søndag morgen så kan jeg komme igang med projekterne...

God søndag til jer alle...

Tobias
Alle skærer skinner er gummiet lagt lidt for langt ude, da den så giver en præcis markering af hvor klingen skærer.

Så køber du senere en ekstra ny skinne er det præcis det samme, men kan derfor også bruge skinner som ikke er samme mærke, da markeringen så stadig vil passe til ens sav.

Nye gummiliste kan købes senere hen, når de gamle er slidte...
Annonce

Et spørgsmål : er der nogen af jer, der har en Bosch dyksav ?

Efter illustrationerne at dømme er studsen til udsugningen anbragt noget uheldigt, hvis man f.ex. skal skære gulv af langs en væg, hvor man med mange af de andres design kan komme tættere på væg med snittet.

Iøvrigt er der mange dyksave, der ikke har skillekniv og kan lave “rekyl”- tibagekast. Nogle modeller har så “rekylbremse” i skinnen - - 


Støvsugerslange


 

Har en Makita dyksav, den har ikke spaltekniv, har aldrig oplevet at der har været et problem.


Vi prøver igen, i morgen --

På min dyksav (festol) er sugestudsen bøjet 45 grader OG kan drejes helt rundt. Så kan man komme til alle steder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Stutsen på Makita kan også drejes, så den ikke er i vejen..

så mon ikke den kan på de fleste dyksave?


Vi prøver igen, i morgen --

Det jeg mener med Bosch dyksaven er IKKE den drejelige studs, det har samtlige, jeg har set, men at selve udsugningen starter et stykke inde i det støbte sidedæksel og som sådan begrænser, hvor tæt man kan komme på en væg, hvis man skal skære gulv af mod væg. Det virker ikke helt gennemtænkt. Jeg er ikke i tvivl om savens øvrige kvaliteter.

Se selv på billedet af saven, hvor ovenstående er tydeligt.


Støvsugerslange


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis