Tagudhæng (gavle)

Vi har et ældre hus hvor der i gavlene er monteret nogle stolper (vandret) som igen bærer/understøtter en kraftig lægte (der går fra top til tagrende) der igen bærer tagstene ca. 1½ række.

Denne lægte går gennem muren og ind i de 2 første spær, jeg tvivler på at den bærer mere end den kraftige lægte/og rækken af 1½ tagsten.

De skal skiftes men spørgsmålet er så med hvad?

Hvis træ - hvilken sort?
En armeret beton stolpe.
Et I-jern.

Hvad anbefaler i?

Vi har et ældre hus hvor der i gavlene er monteret... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@jgk - mit udhæng er præcist magen til dit - måske en anelse længere/dybere (ca. 40 cm). Det skal gøres fuldstændigt vedligeholdelsesfrit, da jeg har lige knap 12 meter til kip i den ene gavl.

@koludabyg - selvfølgelig! Simpelt og genialt! Tak for det! Så kan jeg komme videre!

Mit undertag bliver også huntonit - tør ikke stole på plast, når det er en "åben" tagløsning, der vælges!

Mvh.

Jan R.
40 cm er ikke meget med jernene vil stadig have en god effekt.

Jeg fandt på det da vi byggede huse i sorø, der var udhængene på de første af husene allerede begyndt af hænge, da vi var under halvvejs inden i byggeriet, og da vi stod og manglede 18 huse, skulle der findes en løsning.

Det blev så det vinkeljern, og arkitekten godkendte løsningen med det samme, da han så det bære 3 mand på taget, i samme hjørne uden den samme nedbøjning som tagene havde uden jern, men kun tegl på.

Ja, plast/banevare undertage er heller ikke noget jeg stoler på, nok derfor jeg ikke har lavet et eneste tag med banevare siden jeg startede for mig selv.

Du kan med fordel få boret hullerne i jernene hos smeden, så husk et par mål fra enden ind til de 2 yderste spær, når du bestiller jernene hos din lokale smed, jernene er 6 meter lange, så i dit tilfælde skal de sikkert bare deles.
Jeg har lige målt udhænget til 30 cm. Men jeg løber nok ind i et andet problem da jeg ikke kan komme til lægterne indefra (der er pudset skråvæg) - jeg havde godt nok ikke tænkt mig at skifte taget. Et andet er at de lægter der sidder mellem væg og det yderste brædt ikke er ført gennem væg til inderste spær (hvordan det så end er lavet!?).

Så jeg er igen tilbage til mit oprindelige spørgsmål hvad jeg skal skifte de eksisterende stolper ud med og evt. hvilken træsort.
Hvis du skifter dem, så skift dem til trykket træ, så holder de længere end de orig. som sikkert var af gran.

Er det understrøget tegl du har liggende da ?

Alternativt så skal jernet bare skrues fast i kanten af lægterne, så langt inde du kan, hvis ikke det er muligt at fastskrue dem til spærene længere inde.



Annonce
Jeg kan ikke komme til dem  indefra - det er en garage du ser på billedet - ja de er understrøget.

Det er kun de øverste som ligger frit (tilgængeligt) på loftet.

Jeg tænkte på Ege træ eller hårdt træ eller måske en armeret betonstolpe eller et I-jern (galvaniseret) skjult i en "kasse/beklædning").

Jeg ville prøve et af de "lette" steder for at se om de kan skiftes ved blot at trække dem ud efter at have fjernet vægten fra stolpen.

Under alle omstændigheder tak for dine besvarelser og inspirende billeder.

Det kan du sikkert ikke, de er normalt sømmet fast i spærene, men måske er du heldig.

Hvis den skiftes kan du da skifte dem til ege træ, men trykket vil sikkert holde tagets levetid ud, også kan du evt. finde anden løsning når taget skiftes senere hen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis