septitank

Hej med jer ! jeg skriver pga. jeg har fundet ud af at vi har en septitank som er koblet til vores villa som er fra 1964. kan det ikke passe at det ikke mere er lovligt ? og hvis det er ulovligt får man så en bøde hvis det bliver opdaget ? fordi jeg tænker nemlig på om jeg bare skal det lade være som det er nu eller jeg skal lave det lovligt og evt hvordan ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det m du da gerne have du skal jo af med dit spildevand.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis den er tilsluttet en almindelig kloak, er der vist ingen der blander sig i det, men du kan være nødt til at få den tømt med jævne mellemrum eller omgjort til gennemløbsbrønd, alt efter hvad kommunen foreskriver. Men ulovlig kan jeg meget vanskelig forestille mig den er, men i visse ukloakerede områder, er der krav om opsamlingstanke i stedet for nedsivning-

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Middelhede på 08 aug 2009 13:13
Hej med jer ! jeg skriver pga. jeg har fundet ud af at vi har en septitank som er koblet til vores villa som er fra 1964. kan det ikke passe at det ikke mere er lovligt ? og hvis det er ulovligt får man så en bøde hvis det bliver opdaget ? fordi jeg tænker nemlig på om jeg bare skal det lade være som det er nu eller jeg skal lave det lovligt og evt hvordan ?


Offentlig kloak:
Er du på offentlig kloak skal alt spildevandet afledes hertil. Den eksisterende septiktank skal således tømmes og enten fjernes eller fyldes med sand eller laves til gennemløbsbrønd.
 
Det åbne land:
Hvis du har en septiktank og det fungere er det ikke ulovligt. Hvis du foretager væsentlige ændringer skal du søge om en ny spildevandstilladelse som for dig vil betyde et nyt anlæg.

Væsentlige ændringer er udskiftning af tank, omlægning af ledninger, ændringer i afløbsforhold indvendigt (fx nyt badeværelse, udvidelse af beboelse og deraf forøget belastning).

Spildevandet bortledes typisk på følgende måder fra septiktank:
1) sivebrønd
2) nedsivningsanlæg
3) vandløb

Leder du til vandløb kan der komme påbud fra kommunen om at du skal forbedre rensningen. Det afhænger af om vandløbet er udpeget til forbedret rensning. Det finder du ud af ved at kigge i spildevandsplanen i din kommune og heri under det åbne land.

Leder du til 1) og 2) er der ingen bekymringer

Med hensyn til opsamlingstank som der bliver omtalt, så kan jeg kun forestille mig det i tilfælde af vandboringer indenfor 300 meter der forsyner mere end 10 ejendomme at det bliver et krav. I sådan et tilfælde kan der afledes til recipient i stedet for (vandløb, sø o.l). Det vil jo koste ejeren en formue ellers for at komme af med spildevandet.

 

 

 

Hvis du bor oven på et vanddepot. Er der måske i lokalplanen nogle nogle regler der skal overholdes.
I det område jeg bor i er septitanke forbudt og skulle være sløfet i 2005, af samme grund.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Skrevet af FWM på 09 aug 2009 01:23
Hvis du bor oven på et vanddepot. Er der måske i lokalplanen nogle nogle regler der skal overholdes.
I det område jeg bor i er septitanke forbudt og skulle være sløfet i 2005, af samme grund.

Og hvordan afleder du så dit spildevand. Så er der ikke andre muligheder end udledning til recipient (vandløb o.l) der også kræver en septiktank (i dag kaldet bundfældningstank) eller off. kloak.

Vanddepotet kaldes med andre ord et OSD område (Område med Særlige Drikkevandsinteresser). I tilfælde af restriktioner skal det fremgå af regionplanen, som tidligere blev udarbejdet af amterne. Det er ikke noget kommunen selv kan gå ind og lave bestemmelser for.

Men igen bør det fremgå af kommunens spildevandsplan.


 

 

 

Niksen man kan købe mini renseanlæg til en mindre formue. Og du kan også komme i problemer med henblik på vandboring der kun forsyner et hus. Dog skal man tættere på end de 300 m

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt på 09 aug 2009 15:45
Niksen man kan købe mini renseanlæg til en mindre formue. Og du kan også komme i problemer med henblik på vandboring der kun forsyner et hus. Dog skal man tættere på end de 300 m

Et minirenseanlæg har enten indbygget bundfældningstank eller separat bundfældningstank. Det rensede spildevand ledes herfra typisk til et vandløb. Ledes det til sivestrenge eller faskine gælder der de samme regler som for et nedsivningsanlæg.

Afstanden fra egen vandboring til et minirenseanlæg samt bundfældningstanke er 15 eller 25 meter, afhængig af hvilket regelsæt du kigger på.

 

 

 

så dyrt er et minirensningsanlæg heller ikke. ca 60000
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis