Vailant vs Metro (Har jeg fået hvad jeg har betalt for)?

Hej,

Jeg har lige fået installeret et solvarme anlæg til opvarmning af brugsvand. Tilbuddet lød på et Vaillant auroSTEP VSL S 250 ET. Anlægget blev installeret mens jeg var på ferie, og overraskelsen var stor, da jeg så anlægget: Metro Term 2242C vandbeholder, Cimm Solar ekspansionsbeholder samt en elektronisk styring af ukendt fabrikat. Solpanelerne ved jeg heller ikke nogen om. Jeg har endnu ikke fået papir på det endnu.

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at diskuterer sagen med installatøren, men den foreløbige forklaring var, at der skulle være problemer med Vaillant's tømmeanlæg. Noget med luft i systemet, og sol panelerne skulle monteres over hinanden i stedet for ved siden af hinanden.

Jeg tror generalt på det bedste i folk, men anlægget har været forsinket flere gange pga. leverings problemer. Så nu er jeg lidt skeptisk.... Det er også lidt underligt, at installerer et andet anlæg uden at informerer kunden først.

Så: Har jeg fået et bedre eller dårligere anlæg? Vaillant er et tømmeanlæg, hvilket umiddelbart lyder som en fordel.

/Michael


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med tømme anlæg mener at det vand der render rundt i systemet er det samme vand som du bruger af, kan jeg ikke se fordelene ved det. For hvad sker der så til vinter hvor vi eks. har et par dage med kraftig overskyet vejr og frost. Jeg ved godt at selv ved overskyet vejr virker et sovarme anlæg, dog med nedsat varme evne og på den tid af året hvor solen kun er fremme 12 - 14 timer må der ske noget i anlæget når det kun er rent vand der er i rørene. Ja endda koldt vand der kommer i hver gang du bruger af vandet.

Med hensyn til levering af varen, så var du da så fornuftig at du sørgede for at få tilbudet skriftligt, eller tænkte du ! Det er bare vi andre der er så dumme at vi ikke tror på en mundtlig aftale ????

V.h.  Håndværkeren
Der er ingen tvivl om, at du ikke har fået, hvad I havde aftalt.

En mundtlig aftale er bindende og håndværkerne må ikke bare installere noget andet end det, I har aftalt.

Når tilbuddet lød på noget andet, end du har fået, så skal prisen naturligvis også justeres. Jeg er ret så sikker på, at det du har fået leveret er noget billigere end et Vaillant Aurostep anlæg.
Ja selvfølgelig er en mundtlig aftale bindende, der er bare det ved det at der findes Håndværkere der nogle gange får et ret kraftigt anfald af hukommelses svigt !
Derfor skal man nu om dage sørge for at have papir på alle aftaler. Skal man i retten med en sag, tabes den med 99,9 % sikkerhed hvis den kun var mundtlig.
Ja, du har ret! Det er en rigtig god ide med aftaler på papir!
Jeg indhentede tilbud fra flere installatører, og det er nemmest skriftligt. Generelt tror jeg på de aftaler der indgås - også de mundtlige..

Med tømmeanlæg menes, at solfanget væsken (glykol) kun pumpes til solfangeren, når der er behov for opvarmning af vandet. Derved undgår man overkogning i varme perioder og tilfrysning om vinteren.

Jeg tror også jeg har fået et billigere anlæg, men heldigvis har jeg ikke betalt en krone endnu. Der må være mulighed for forhandling.

Er der nogen der har erfaring med Vaillant auroSTEP anlægget? Er der hold i hans påstande eller er det bare en dårlig undskyldning?

/Michael
Annonce
HÆ HÆ ! ja så har du jo fat i den lange ende
Prøv at ringe til Vaillant for at høre deres argumentation, idet de må være de bedste til at høvle på konkurantens anlæg (og omvendt). Så har du nogle argumenter når du skal diskutere et evt. nedslag i prisen.

Hilsen
Allan
Nu har jeg fundet ud af hvad der er for et anlæg jeg egentligt har fået. Det er ikke bare tilfældige komponenter min vvs'er har haft liggende som jeg troede. Anlægget er fra Metro Therm og hedder METROSOL economy 255. Det er nyt, at Metro leverer komplette anlæg (juni i år). Det er kun varmtvand beholderen der er fra Metro, resten er standard komponenter fra andre producenter. Solfangeren er af typen Solimpeks Wunder. En tyrkisk producent, der vist ikke før har været forhandlet i Danmark. Den er tuv godkendt, og jeg har ikke umiddelbart kunne noget dårlig omtale på internationale sites.
Forøvrigt var VVS installatøren forstående for min utilfredshed over, at det var installeret et anden anlæg end aftalt, og bytter det gerne, hvis jeg ønsker det.

/Michael
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis