Vailant vs Metro (Har jeg fået hvad jeg har betalt for)?

Hej,

Jeg har lige fået installeret et solvarme anlæg til opvarmning af brugsvand. Tilbuddet lød på et Vaillant auroSTEP VSL S 250 ET. Anlægget blev installeret mens jeg var på ferie, og overraskelsen var stor, da jeg så anlægget: Metro Term 2242C vandbeholder, Cimm Solar ekspansionsbeholder samt en elektronisk styring af ukendt fabrikat. Solpanelerne ved jeg heller ikke nogen om. Jeg har endnu ikke fået papir på det endnu.

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at diskuterer sagen med installatøren, men den foreløbige forklaring var, at der skulle være problemer med Vaillant's tømmeanlæg. Noget med luft i systemet, og sol panelerne skulle monteres over hinanden i stedet for ved siden af hinanden.

Jeg tror generalt på det bedste i folk, men anlægget har været forsinket flere gange pga. leverings problemer. Så nu er jeg lidt skeptisk.... Det er også lidt underligt, at installerer et andet anlæg uden at informerer kunden først.

Så: Har jeg fået et bedre eller dårligere anlæg? Vaillant er et tømmeanlæg, hvilket umiddelbart lyder som en fordel.

/Michael


Hej, Jeg har lige fået installeret et solvarme... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jaaa, Tjaa, måske, ved ikke... Godt svar ik'? Jeg er stadig i tvivl...

Jeg har kigget lidt i Vaillants installationmanual, og der sættes specifikke krav til rørføringen. Der skal være fald hele vejen fra solfanger til beholder, dvs. ingen vandrette rør (trykløst anlæg). Det er så lidt problematisk i hht. hvor jeg har specificeret, at rørene skal gå. Jeg havde ikke taget højde for forskel i ydermurens tykkelse i stuen og på første sal (1½ plans hus). Det kan selvfølgeligt rettes, men vil enten give flere huller i luftet eller skrå rør i et værelse.

Metro er som de fleste andre et tryk anlæg, hvor rørføring har minimal betydning.

/Michael
Sikken en gang mundlort at lukket ud, selvfølgelig ved de hvad prisen er, men vil ikke oplyse om det da det kunne presse prisen ned hos vvs-erne, der så igen ville presse prisen ned hos dem. Lugter det ikke lidt af "Kartel"
Du skulle have haft det du har accepteret i tilbud!

Når du nu ikke har fået det, må du bede leverandøren dokumentere, at det anlæg du har fået i stedet, som minimum lever op til kvalifikationerne på Vaillant anlægget. Ellers har du ikke fået den vare du har betalt for og derefter må der enten ombyttes eller tales nedslag!
Personlig tror jeg ikke du har fået et dårligere produkt, METRO THERM laver efter min mening fine produkter og lavede en lang årrække varmtvandsbeholdere for bl.a. Vaillant til salg med gaskedler i DK og har længere erfaring på det danske marked end Vaillant eftersom de har produceret beholdere med styring i eget mærke + til f.eks. ThermoSol (idag opkøbt af Sonnenkraft) siden midten af 1990'erne. Jeg gætter på, at deres styring er lidt simplere eftersom de ikke har eget mærke gaskedel osv. og dermed skal kunne arbejde sammen med flere mærker her.

Det er ikke mundlort, når de siger at de ikke ved hvad anlægget koster. Hvis de oplyser en forbrugerpris, bestemmer de automatisk hvilken avance installatøren skal have på sit produkt og det må man ikke - se f.eks. sagerne med Levis og Nike i DK - de blev idømt millionbøder for at bestemme udsalgspriser på deres varer i DK ( og de gør det stadig...) Samtidig er du ikke kunde i deres butik - du er kunde hos installatøren og det er korrekt at spørge og reklamere her og hvis han bud er lavere end en given vejledende forbrugerpris - er du så tilfreds når du ikke ved hvad det skal kunne?

Typisk er det samtidig sådan, at den rådne rabatstruktur der er i min branche står for fald med indtoget af vvs-varer i byggemarkederne, netbutikker mm. og generelt falder prisen på varerne og dermed er det meget svært at sælge , især hele systemer som dit, til vejledende pris. Derudover ved du jo faktisk ikke om du kan sammenligne resten af installationen 1:1 mellem det du skulle have haft og det du rent faktisk har fået. Du nævner selv, at det ser ud som om visse rørføringer ville have medført andre komplikationer som du måske ikke havde været så tilfreds med?
Igen - gå til ham du har lavet aftale med og bed om at få dokumenteret, at du har fået en vare, der lever op til det tilbudtes kvalifikationer. Det er urimeligt at få en anden vare end den tilbudte, men jeg synes umiddelabrt han lyder som fair, når han tilbyder at tage det ned igen og ombytte det.... spørgsmålet er bare om du får noget bedre af det!
Hvad endte den enlig med...??
vedr Vaillant auroSTEP VSL S 250 ET Har vi sat nogen stykke op af og ikke haft noget problemer med.
Ja, hvad endte egentligt med..... Det har været et langt og kedeligt forløb. Jeg har accepteret anlægget mod et afslag i prisen, såfremt de sidste problemer bliver rettet. Så det er faktisk ikke endt endnu. VVS manden kommer faktisk i eftermiddag...

Umiddelbart ser anlægget ud til at fungerer. Styringen regulerer fornuftigt udfra temperaturende, og den trækker god varme ned selv på kolde dage, hvis solen skinner. Jeg mener det ser god ud uden dog at have noget at sammenligne med.

Det eneste problem er dog at styringen larmer! Præcist hver 10. mimut kommer der en høj brumme lyd fra relæet til el patronen. Det er ikke fordi den skal tænde. Det ser nærmest ud som om styringen går ned og genstarter. Metro er sat på sagen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis