Lak på petroliumslamper.

Hej. er der nogen der har erfaring med at rense en lakeret petroliumslampe, der efter nogle år i båden er blevet grim og anløben hvor lakken er skallet af.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fedte den grundigt ind i brun sæbe, pakke den ind i noget folie og lade den ligge til næste dag, så skulle det være muligt blot at vaske det af.
Hej igen. nu har jeg prøvet brun sæbe, men det er noget grumme godt lak, det der er tilbage. Sæben havde ingen virkning jeg er klar til at prøve andre metoder, ellers må jeg leve med den som den er, eller slibe.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Nu er brun sæbe den mest miljøvenlige metode, men der findes et middel der virkelig er skrapt, Bums hed det engang om det stadig hedder det ved jeg ikke. Men jeg er næsten sikker på at går du i en maler butik og køber det, så ved de lige hvad det er du skal have. Det kaldes også maling og lak fjerner, og det er så skrappe sager at du skal bruge gummi handsker og beskyttelses briller når du bruger det. Det må max. sidde på i 30 min. ad gangen, men så er lakken opløst med sikkerhed. og du kan spule det af.
Hej Jeg kan godt huske bums, men jeg tror ikke det kan købes mere, men jeg vil prøve! Der må også være andre, der har haft det samme problem. Lamperne er jo meget fine når man køber dem, og de er pudsefri, men når lakken så bliver beskadiget, bliver de meget grimme. En lampe der anløber, kan dog pudses op med brazzo.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Annonce
Uha Brasso er noget giftigt stads, du kan bruge en blandning af kaffegrums og opvaskesæbe med samme gode resultat. Og så skal du bare skylle den ren bagefter med koldt vand. Bland grums og sæbe så det bliver som en pasta, tag lidt på en blød klud og poler ! Så enkelt er det og det kan bruges til alt hvad der poleres kan. En anden ting det også er godt til ar at rense fingrene hvis man har malet eller rodet med motor, det er faktisk bedre end Swarfega der ikke er godt for huden ved dagligt brug flere gange.
thansen
har lakfjerner

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Som gammel sømand og "Messingpudser", kan jeg anbefale AUTOSOL til pudsning af messing. Det er ti gange bedre end Brazzo og det der engang hed Egern. Autosol kan købes på nogle tankstationer; men jeg har også været heldig somme tider, at de har det i Nette. Det er et fantastisk pudsemiddel også til rustfrie lønningsstøtter.

holmeren


Hej alle sammen.
Nu har jeg prøvet Biltemas maling og lakfjerner. Men lakken på lampen er stadig fin og ubeskadiget der hvor den er intakt.
Hilsen Per

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Det er garanteret det samme som man bruger på dæksler på japanske motorcykler...
Lammeskind på en boremaskine og så autosol eller andet slibemiddel...
Ellers skal du prøve at lade lakfjerneren sidder i meget lang tid..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også