Lak på petroliumslamper.

Hej. er der nogen der har erfaring med at rense en lakeret petroliumslampe, der efter nogle år i båden er blevet grim og anløben hvor lakken er skallet af.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Hej. er der nogen der har erfaring med at rense en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Rønbjerg på 16 aug 2009 20:06

Hej alle sammen.
Nu har jeg prøvet Biltemas maling og lakfjerner. Men lakken på lampen er stadig fin og ubeskadiget der hvor den er intakt.
Hilsen Per
Så må vi vel til at være grove, jeg går ud fra at beholderen er af Messing / Kobber.
Og nu kan det være nok med den dumme lak  På med en lille gasbrænder eller en varmepistol, så skal den lak nok opgive ævred, du skal kun varme på det til det bobler op, så kan du slibe det af med fint sandpapir eller lidt grovere ståluld. Efterfølgende kan du polere den op med en finere ståluld !

har du prøvet ned kesjup der er godt til at pusse kobber med og det tog også lakken på min kobber bakke
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Tak for alle de gode råd.
Nu har jeg løst problemet på den hårde måde. Jeg lavede en slibepasta af opvaskemiddel og pimpestenpulver, så satte jeg en kludeskive på boremaskinen, og efter tre kvarters arbejde skindede lampen som "katteskind i måneskind".
Hilsen Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Hurra Hurraaaae !
Det var da godt at du fik løst problemet.

V.h.  Håndværkeren
Så skal du lige overveje om den skal lakeres igen eller om du vil polerer jævnligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
Nu lar`jeg den naturlige anløbning angribe lampen. Så kan jeg altid give den en tur på polerskiven, hvis det bliver for slemt!
Tak for alle de gode råd. Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også