indvendig renovering af 20 fods sejlbåd

Hej alle

Jeg skal igang med at bygge vores sejlbåd  op igen indvendig, vi har måtte tage det meste træværk ud da der var råd i det, alle båd hynder måtte vi kaserer, da de var jordslået.
jeg har indkøbt nyt koldskum (brandhæmende) til hynderne, har kikket på vægbeklædning i en tykkelse på 3 mm fra masnedø marinecenter.
vi vil for alt i verden undgå skimmelsvamp da vores yngste datter er lungebarn/astma. så det er vigtigt for os at vi får det gjort rigtigt første gang.

nu lyder mit spørgsmål så hvordan griber jeg det and.....
har tænkt at vaske indvendigt med yaht clener, prime med 1 kompenent primer, samt male med 1 kompenent maling. kunne godt tænke mig at loftet blev glat men ikke et most.
derefter har jeg tænkt at lime vægbeklædning på, fra underkanten af en hylde der der skal laves, til lidt under bådhynderne. jeg ved ikke helt om der er rigtig tænkt, men jeg kan ikke finde nogle bøger mm omkring det.

min mand er tømrer så alt træarbejdet klare han, båden skal virke lys og hyggelig at komme ind i.

så har i nogle gode forslag eller bemærkninger, vil jeg blive rigtig glad

skal lige siges at alt uden på båden bliver behandlet med 2 kompenent. men da jeg ikke aner hvad der tidliger er malet med inde for, vælger jeg 1 kompenent.

mange hilsner
Linda
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du skulle lægge nogle billeder op af båden..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da vi renoverede vores forkahyt, limede vi nu skummet direkte på glasfiberen, uden at prime. Det er godt nok kun et år siden, men det sidder da endnu. Du kan se et par billeder fra projektet her. Det skal så lige nævnes, at indersiden af vores skrog er ubehandlet, meget ru, sprøjtestøbt glasfiber.

Vi fandt inderklædningen og limen (CascoFlex) hos Holbæk Bådcenter til cirka det halve af listeprisen.

På limen står der, at den skal påføres med tandspartel. Det er sikkert rigtigt i badeværelser, men vi endte med at smøre det på med en pensel, i det tyndest tænkelige lag. Ellers samler der sig lommer af lim under beklædningen, og de tørrer aldrig.

Vent en øls tid fra I har smurt lim på og til I begynder at sætte beklædning på. Limen skal lige tørre lidt, så er den nemmest at arbejde med.

Held og lykke med projektet, og lad os endelig se nogle billeder undervejs

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Rettelse:

Fandt lige produkterne hos Holbæk Bådcenter, det er ikke helt halv pris. Inderklædning 108 kr/m, normalpris 188. Lim 88 kr/l, normalpris 98.

Inderklædningen kan også købes hos Hellers i Kastrup, til 99 kr/m. Lim 89 kr/l samme sted.

Østenfinér (vandfast krydsfiner) har vi fundet til en fornuftig pris hos Ferrywood i Hedehusene. Finish'en er svingende, men en erfaren tømrer kan nok finde de gode plader.

Teak-planker og diverse andre indretningsting i 'pænt træ' er det værd at køre i Biltema Næstved efter. Her kan man også købe en liter skibslak for 70 kr og rustfri beslag/skruer til langt under hvad man skal give i de etablerede skibsudstyrsforretninger.

Pøj pøj med det

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Her er 2 billeder af vores båd inden fra : Hurley 20
det skal siges at der er ikke vinduer i lige nu, da vi vil have overstået alt malerarbejdet først mangler også lige at få de sidste trælister ud inden jeg kan gå igang.
mvh. Linda

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også