plastikmling ovenpå kalk?

Indervæggene i vores garage er kalkede og vi vil gerne give dem en gang plastikmaling istedet, men hvad skal jeg gøre for at fjerne kalken før malingen?

Tak og mvh
Ole

Ole
Indervæggene i vores garage er kalkede og vi vil... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for jeres svar. Væggen bag kalken er en pudset murstensvæg fra 1967.

Ole
Jamen så må det jo været fjols, der har kalket en af kirkerne på Amager indvendigt??

Jeg blev for 3-4 år siden slæbt med til en eller anden julekoncert, som vor datter i øvrigt gav, i denne kirke, måske Magleby, og fik en mageligt siddeplads på et 7" brædt, dog høvlet, der var sat op på væggen aller bagerst i salen.
Senere på dagen fik jeg den sædvanlige skideballe af fruen, fordi jeg angiveligt havde svinet mit "gå i byen" tøj.
Stor var min fryd, da jeg kunne berette, at det så sandelig var hendes skyld, da det var hende, der partout ville have mig med til denne performance. Hun havde også kalk på ryggen!!
Det var sidste gang, jeg blev hevet med til koncert

Med venlig hilsen
ktm

 

nu jeg tænker mig om døde min morfar i en alder af 150 år, og han røg omkring 90 cigaretter om dagen, og det havde han gjort siden han var 7 år. Desuden løb han maraton og har gennemført Tour de France 19 gange. Så det med at cigaretter er usunde tror jeg ikke en skid på

Pointen er at vi alle sammen kan komme med facts, historier, eller noget vi selv har prøvet som modsiger noget en anden siger. Det gør jo ikke at det ene eller det andet er sandt, men det er jo nok sådan diskusioner og forummer som dette opstår.

Du siger kalk smitter af, og jeg siger det modsatte, og nu er det så op til feks ORC at vudere hvad der enten virker mest sandt, eller hvad der tiltaler ham mest.

Der hvor jeg synes kalken overskygger alt andet (for at komme tilbage til tråden) er uden tvivl prisen. Og indervæggene skal ikke behandles flere gange i forehold til skalcem. Så skulle det kun være for at friske det lidt op, som man gør med alt andet.

Ydermere så har flere af jer sikkert lagt mærke til at jeg som regel hælder til gammeldags produkter.

For det første fordi de er brugt i generationer og på den måde er blevet gennemtestet og man har hundrede af års erfaring med dem. 

De er som regel meget billige

De er som regel miljø venlige fordi der skal et minimum af forarbejdning til

Man beholder huset oprindelige stil (når vi snakker gamle huse)

De er diffusionsåbne

osv osv

Og jeg skulle da være et svin hvis jeg ikke ville indrømme at der er en smule romantiker gemt i mig i form af byggeri og håndværk.


http://www.lyrk.dk
Jeg blander mig ikke for at drille , men fordi jeg har nogle rum i en gammel staldbygning, jeg egentlig ikke gider sætte i stand til at kunne plasticmale. Omvendt er jeg også lidt træt af at blive hvid, hver gang jeg rager på væggene. Derfor fremførte jeg lignenlsen med formentlig St. Magleby Kirke, vist nok. Der må man da forvente, at de har udført arbejdet efter alle gældende forskrifter fra Nationalmuseet og div. byggesagkyndige, der har med fredede bygninger at skaffe??
Jeg satte mig efter kustodens anvisning på omtalte pind uden bekymring, idet væggen ikke bar præg af at være nusset som en kalkvæg, der ofte berøres har for vane. Jeg regnede derfor med, at det var en plasticmalet væg, når den samtidig skulle tjene som rygstød. Pinslerne ved at hænge på halebenet overskyggede hurtigt mine bekymringer idet jeg bekymrede mig mere om, hvornår barnet blev færdig med sin performance (Håber ikke hun læser dette! )

Med venlig hilsen
ktm

 

det er da en forkvaklet indstilling naveren kommer med , han ved vist ikke hvad dette forum er beregnet til
bedre den slags lader være med at kommentere medmindre de ved noget konkret om emnet , og her ved han det tydeligvis ikke
Annonce
den er slet ikke forkvaklet, og jo jeg ved hvad forummet er til.
Og hvori mener du at jeg ikke ved noget om emnet ?
I og med at jeg er uddannet tømrer og snedker, samt at min interesse i fritiden ligger i gamle håndværk, træhuse og bæredygtigt byggeri mener jeg da bestemt jeg ved hvad jeg taler om.

Og det konkrete jeg ved om emnet har jeg jo skrevet ovenover ?

desuden var den med tobakken ment som en joke, regner da med at folk har en smule humor, og kan se at det er ment sådan..

At du så ikke er enig i det jeg siger eller skriver, det er noget helt andet. Men det er jeg såmen så vant til, jeg arbejder sammen med andre håndværkere hver dag.....

Læs nu tingene igennem inden du begynder at piske en stemning op, det er livet sku da for kort til.

KTM: jo selvfølgelig må man regne med at håndværkerne der har kalket kirken indvendig har udført det korrekt (for det gør håndværkere jo altid  )

Men hvis jeg så skal omformulerer mig, så vil jeg sige at MINE oplevelser med kalkede vægge KUN har været positive.

http://www.lyrk.dk
Udover det så er du den eneste der anbefaler at male med skalcem 100 ovenpå kalk. Skalflex som laver produktet anbefaler det modsatte. At kalken afrenses helt.

http://www.lyrk.dk
Næh nej, jeg anbefaler på ingen måde skalcem 100, jeg er end ikke klar over, hvad det er for noget. Måske det er noget i henretning af Cempexo??
Derimod ser jeg en anden bringe dette produkt i forslag.
Og jo, jeg fangede godt ironien ifm lignelsen med tobakken. Overdrivelse fremmer forståelsen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det var også bredkers indlæg jeg hentydede til mht anbefalingen af skalcem 100.

Ktm ; Men det var da altid noget at du ikke tog indlægget alt for seriøst, det er sjældent ment sådan nemlig, jeg glemmer bare at folk ikke kan se når man smiler, eller har et glimt i øjet. Men alle de der smileys vænner jeg mig nok aldrig til


http://www.lyrk.dk
keim granital silikat maling hæfter rigtig godt på kalk der ikke skaller , hele mit det stråtækte fik for 3 år siden og det ser rigtig godt ud

ulæmpen er bare prisen godt 2200kr for 25kg (tyskerne regner vist maling i kg ) og her blev der brugt cirka 0,5kg per m2 væg 3 strygninger
tak til min malermestersøster som sposor :-)

jeg har i et udhus prøvet at gøre som den lokale kalk haj siger dvs den gode lagerede kule kalk , vande vægen , prime med kalk vand, hvidte med kalk mælk 2 gange , og til sist hvidte med kalk vand igen
det smitter næsten ikke af hvor det er gjort sådan, lidt kan man nu godt få på fingerene hvis man gnubber



jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også