Støbning af gulve m/gulvvarme

Vi er ved at renovere vores kælder og skal have lagt gulvvarme m/pexrør, som skal opvarmes via vandet.

Huset varmekilde er p.t. oliefyr, som iløbet af en måneds tid bliver udskiftet med naturgas.

Vi er nu løbet panden mod en mur, da det har vist sig, at vores sokkel kun ligger 25 cm nede (grundet det er en kælder, som i forvejen ligger under grundniveau).

Er vi nødt til at understøbe vores hus, for at få lagt gulvvarme eller kan vi nøjes med at grave 20 cm ned. Vi har muligheden for at hæve gulvet 5 cm i forhold til det nuværende, så vi har ca. 25 cm at gøre godt med - så er der stadig 5 cm ned til soklen.

De personer, som skal hjælpe os med renoveringen, har tilbudt os understøbning af huset, men vi er ikke helt trygge ved at pille ved fundamentet (vi har 1. sal, stue og kælder). Derfor lyder vores spørgsmål nu:

Kan vi undgå at understøbe og nøjes med de 25 cm til at lægge gulvvarmen. Kan man evt. nøjes med tyndere isoleringsplader samt benytte det eksisterende underlag som kapilær. Og er 5 cm nok til at holde soklen.

Vi mener, at gulvvarme er den eneste rigtige løsning for os, da vi skal have lagt klinker og da et af rummene skal bruges som soveværelse. Grunden til at vi har valgt klinker frem for trægulv, er, at der bla. skal installeres et spabad.

Er der nogle som har erfaring i gulvvarme/understøbning. I så fald har vi desperat brug for at høre jeres mening/erfaringer.

M.v.h.

Sanne

B
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isolerings mængden/dybden kan selvfølgelig laves tynd men det betyder at du kommer tilat varme jorden op i mange mange år.... Det er dyrt i længden og der kræves ekstra kapasitet på varme anlæget.

Loven siger idag 225 mm flamingo under gulvvarme, tidligere var det 160 mm flamingo.

Med de 225 mm flamingo mener jeg ikke der er et krav om et kapilærbrydende lag. Men det støbte lag med varmeslangerne og stålnettet i skal helst ikke være tyndere end 12 cm.

Om du kan nøjes med en ganske lille sokkel eller ej tror jeg ikke du kan få afgjort i en brevkasse, det kræver besigtigelse på stedet og måske et par boringer til geoteknisk undersøgelse. Det koster nok "kun" 4-6 tusinde kr. Men hvad koster det at genopbygge huset hvis det hele skrider ?????

Spørg nogle forskellige fagfolk og tag først herefter jeres beslutning.

Njord


MVH Njord
Hej

Der findes flamingo med en større bæreevn (G150, G250). Dermed kan ud nøjes med ca. 80 cm beton.

Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per

Jeg går udfra at du mener 80 mm i betonlaget pga den store bæreevne.

Men hvis vi regner lidt på det så er slangerne vels 22 mm udvendigt og de skal bindes til rionet der er 6-8 mm altså udgør slanger og armering 30 mm i tykkelsen og da armeringen skal lettes fra isoleringen 1-2 cm, og da slangerne ikke ligger stramt an mod armeringen men vil bugte sig lidt op og ned giver det er meget tyndt lag over varmeslangerne og det kan meget nemt betyde at du ikke får en fornuftig varmefordeling i gulvet..... Men hvis der etableres alm radiaror varme er det da noget helt andet. Betonen kan også vælges i en bedre kvalitet end den sædvanlige....

Venligst Njord

MVH Njord
Njord skrev:

>Betonen kan også vælges i en bedre kvalitet >end den sædvanlige....

Den er jeg ikke med på, har man en beton der leder varmen bedre? - Jeg troede det næsten alene var tykkelsen af laget, der gjorde om varmen blev fordelt jævnt, eller om man "kunne mærke varmelementerne" præcis der hvor de var placeret - altså en ubehagelig forskel.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Jeg tænker på bære evnen...

Venligst Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis