Teoretisk hastighed

Herledes regnes Teoretisk hastighed for en sejlbåd, jeg læser ofte om det i bådblade og lign.
Det har vist noget med vandlinie længden på båden at gøre, hvorfor.
Hvad med sejlareal, køldybde, kølvægt, bådbredde, bådvægt osv.
Kan nogle af jer venlige sjæle forklare det på en måde så en amatør kan forstå det.

mvh. valle
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
56 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

En sejlbåd er i balance. Kølen passer til sejlarealet og bådformen. Højden på masten passer til kølen osv.

Der er en naturlig grænse for hvor hurtigt en båd kan sejle, da den vil krænge for meget ved for lav kølvægt i forhold til mast + sejlareal.

Mere sejl = mere køl.
Mere køl = tungere båd
Tungere båd = lav fart (i forhold til længden)

Eller
Bredere båd = mindre krængning
Bredere båd = mere sejlareal + mindre køl
Bredere båd = mere vandmodstand

Man kan bruge lette materialer, og dette kan få farten op.
Let mast = mindre krængning.
Mindre krængning = mindre køl.
Mindre køl = lettere båd = højere fart.

Det hele er tilpasset hinanden. Det er en masse kompromisser. Man kan også lave kølen dybere + højere mast + mere sejlareal, og derved få et lavere tyngdepunkt, men så stikker båden for dybt.

Derfor kan man som tommelfingerregel regne med at vandlinielængden i meter = topfart i knob.

Mvh
ThomasB
Det er jo alt dette som de forskellige handicap-måltal prøver at kompencere for.

Og der indgår jo alverdens forskellige mål i de beregninger.

Men det er rigtig at der er en ret simpel formel for teoretisk maks. hastighed udfra vandlinielængde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg er egentligt sikker på at vi tidligere har berørt emnet men det er måske et par år siden !!

En meget grov tommelfingerregel siger at man for en deplacementsbåd ikke kommer over vandlinielængden målt i meter som topfart i knob !!

Det er en grov regel men den er ikke helt ved siden af..

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg kender også den tommelfingerregel. Men jeg så på et tidspunkt en lidt mere kompliceret regel. Men det var stadig en ret simpel formel der kun indeholdt længden.
at man forsøger at bryde vandmuren. med en destplamentbåd. ja der bliver sværet.?
hvor imod at en speedbåd den "flyder faktisk oven på vandet" (at plane) i høj fart.!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mon ikke det er noegte med 2,24 x kvadratroden af længden i meter???

Men for en tråd der er 9 år gammel er der næppe nogen der finder det relevant....

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nej det er også kun når den kære Hans2tal keder sig, så finder han meget gamle tråde som lige skal have en kommentag. Glædelig jul Hans2tal
Nu skal man jo ikke bande her op mod jul - men jeg havde ikke set at det var Hans der rodede rundt nede i kælderen... og nu da jeg har lavet det - så skal i FGM også ha' det..  

For mange år siden beskæftigede jeg mig lidt med dette her - og jeg har komponeret en lille tabel der måske kan bruges  - om ikke andet - så som diskussionsgrundlag.
Der er mange faktorer der kan påvirke hastigheden - men den bølgeenergi der er omkring skroget vil forsøge at holde skroget tilbage ved forskellige hastigheder og hastigheden for hvornår dette fænomen indtræffer, er afhængig af længden på VL.

Tabellen er altså ikke for katamaraner og trimaraner - kun etskrogs deplacement både med en forholdsvis normal facon - og den bliver aldrig andet end vejledende.



~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jamen det ser da rimeligt ud, bortset fra at min båd, der er en langkølet motorsejler kun kommer op på 6 knob ved fuld skrald på motoren, for sejl har jeg dog rundet de 8 knob.
Og så siger det at det ikke har noget med størrelsen at gøre.. Hvor lang er din Håndværker.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også