Klima-anlæg virker ikke

Hej

Mit klimaanlæg/air kondition i min Fiat MArea ELX fra 97 virker ikke mere.... Hvad kan der være galt? sikringer er ok... har haft bilen i snart 5 år og har ikke selv serviceret klimaanlægget....

kh. hilsen Mr. GDS 0
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En mulighed er at der ikke er gas nok på længere.
kan man selv efterfylde gas?

kh. hilsen Mr. GDS 0
Næh, det kræver ret meget udstyr, som de fleste LDSere sjældent disponerer over, bl.a. fordi man skal købe en beholder med 15-18 kg "gas" f.eks. 134A.
De fleste værksteder, også de mindre, har i dag som hovedregel udstyr til dette formål. Spørg dog først om, hvad de skal have for at toppe systemet op, hvis det rækker. Det bør kun koste nogle få hundrede kroner. Hvis man allere i dette udgangspunkt oprerer med flere tusinde, er det ikke det rigtige sted.
Hvis ikke man blot kan efterfylde og efterspænde lidt samlinger, er det straks meget mere uoverskueligt, hvad det så kan koste, og så kan tusindlapperne får ben at gå på. Jeg står f.eks. lige nu med en tilstoppet fordamperventil på min Mondeo 1995, og det aner jeg ikke, hvor meget tid jeg kan få til at gå med at skifte eller rense den, ja faktisk kan jeg ikke se hvor kalorius sidder.

Med venlig hilsen
ktm

Et klimaanlæg skal ikke bare efterfyldes med kølevæske, BASTA!!
Køleanlægget slider ikke på det, bruger ikke af det og gør ikke noget der skulle gøre en optopning nødvendigt.

Og så Godaften!! :-)

I mit univers er der for mange der bare fylder kølemiddel på, når der er en lille utæthed, istedet for at reparere. Ved godt det kan være svært at finde et meget lille hul i en bil. Men hvis kølemidlet forsvinder er den der.

Jeg vil ikke lyde hellig og bede dig gå til den dyreste mekaniker eller kølemontør. Men jeg synes det er noget svineri med dem der bare kører ind og får "toppet op" hvert år inden ferien sydpå.

Det er en del af min mission her i livet at få folk til at passe på miljøet. Det være sig med kølemidler, som er en del af min proffession. Men også med folk der sviner i naturen (Cigaretskodder, øldåser og andet affald)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Amen!

Situationen vil nok bedres, den dag man afmystificerer arbejde med AC i biler. Så længe man ikke kan finde ud af at udskrive realistiske regninger på den slags arbejde, vil man tvinge mange til de lette løsninger.
Det er nu engang ikke raketvidenskab at rode med AC, så længe vi har fat i den køletekniske side. Det bliver straks værre når man skal fejlfinde i den elektroniske styring på de mere avncerede anlæg i visse vogne.
Jeg vil dog stadig tillade mig at efterfylde, når f.eks. en sivende omløber er strammet, og der stadig er lidt tryk på anlægget! Men det kræver selvfølgelig, at man fanger situationen i tide.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Hej - Takker for heres input og en interessant diskussion faktisk, lidt miljøpolitisk:-)

kh. hilsen Mr. GDS 0
De fleste værksteder der VED noget om Aircon i biler har meget REALISTISKE priser på rep. af anlæg.
Der hvor jeg arbejder har vi i øjeblikket tilbud på kontrol/efterfyldning/rensning af fordamper og kølemiddel på 998 Kr,
Det er en speget sag fordi der er statsafgift på kølemiddel så 1 Kg. koster faktisk næsten 900 Kr. lige til oplysning.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Næh Polobjørn, så har din mester bundet dig noget urigtigt på ærmet!
Hvis han sælger 134A til 900 kr. pr. kg tjner han ca 4-500%

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis