Dørlås - kan den fixes?

Min bagdør (stalddør) hænger med håndtaget... og palen der skal holde den lukket kommer ikke ud, som det ses på vedhæftede foto. Den kan fint låses.

Det må være en fjeder af en art der er knækket eller hoppet af. Er det noget jeg selv kan fixe? Og hvordan?

/Henrik

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skil låsen ad. et er ikke raket videnskab.

Jacob
Henrik, det nemmeste for dig er at købe en ny stanglås. Det er noget bøvl, at finde én der har en ny fjeder - og ikke mindst at skifte fjederen. Har du ikke prøvet sådan noget før, så køb en ny stanglås af fabrikatet Fix.

Den nye Fix-stanglås er ikke helt magen til den, der sidder i døren nu, men dog næsten. Du skal have et nyt slutblik også: Det, som sidder i karmen ud for selve låskassen. Det skal skiftes, fordi riglen (den firkantede dims der kommer ud og låser) er lidt kraftigere, og så passer det gl. slutblik ikke.

En ordentlig trælasthandel har Fix-stanglåse og tilbehør - eller kan skaffe det. Men du skal lige tage nogle mål: Bl.a. afstanden fra riglen til kolven (den øverste låsdel på stanglåsen).  Mit bud på låstypen du skal bruge: FIX 2152 Halvdørslås.

Svend Erik

Bygningssnedker

Svend Erik, tak for rådet!

Jeg fandt FIX 2152 ved Carl Ras:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/doerbeslag/doerpaskviler/kantstanglaase/kantstanglaas2152/

Jeg tager nogle mål og kontakter dem.

/Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis