Placering af omformer (12 v) på loft

Hvor skal en omformer placeres på et loft? Skal den i en kasse eller må den gerne monteres på en lægte slået fast mellem to spær? Den vil ikke blive tildækket af isolering eller lignende.

Det er denne omformer det drejer sig om:

http://www.medialys.dk/pi/Elektronisk_transformer_50_250_Watt_sort_2129_137.aspx


 

 

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den skal placeres fugt frit og må ikke dækkes med isolering. jo mere frisk luft den får jo længere holder den.

Jacob
Fastgørelse til en lægte er fint.

Personligt ville jeg sætte et stykke gibsplade, eller andet ikke brændbart imellem, eller tilmed lave en kasse (med ventilationshuller). Grunden er, at elektronik ind imellem laver spetakulære røg og lysefekter. Det samme gælder antenneforstærkere og andet resident elektronik på loftet. Ikke for at overdrive faren, men har været ude hos folk i deres genhusnings huse på montørbesøg flere gange og flytte abonementer midlertidigt. Sidste gang var det nogens antenneforstærker på loftet der havde sat fut i sagerne.

Det var så hvad elektriker og tidl. teletekniker med respekt for el havde at sige. :-)
super super.

Tak for svarene - der kommer gips i mellem lægte og omformer. Eventuelt også op mod spær, så der afspærres for varme, hvis det skulle gå galt.

 

 

 

husk også at bruge nogle ordentlige ledninger 2,5 kvadrat som mini mum
jo tyndere ledning jo stører modstand
50wat 2,5 kvadrat max 10meter
50wat10,okvadrat max25 meter
oplysninger er taget fra tabel til sol anlæg på 12 v
peer1have

Jeg bruger typisk 60v ledning tvilling. i enten 1,5m2 eller 2,5m2 alt efter forbrug pr spot og lednings længde pga spændingsfald.

\René

Skrevet af peer1have på 05 aug 2009 00:30
husk også at bruge nogle ordentlige ledninger 2,5 kvadrat som mini mum
jo tyndere ledning jo stører modstand
50wat 2,5 kvadrat max 10meter
50wat10,okvadrat max25 meter
oplysninger er taget fra tabel til sol anlæg på 12 v
peer1have



Annonce
Der er brugt almindelig 230 v ledninger nu - 1 kvadrat, så det er stået af. Heldigvis uden brand. Så det bliver samlet med 2,5 kvadrat.

Det skal trække 12 lamper af 10 w og omformeren er på 250 w, så der er plads til senere ændring til større pærer.

Det er i et badeværelse det er monteret i loftet på ca. 6 m2, så ledningstrækket bliver ikke så langt.

 

 

 

Du ved forhåbentlig at det er autoriseret arbejde?
Skrevet af akselj på 06 aug 2009 11:57
Du ved forhåbentlig at det er autoriseret arbejde?


ja

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 06 aug 2009 14:35


ja


Jeg viste at den ville komme

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

FWM - jeg har kun en måde at sige det på:

Tak for komplimentet

 

 

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis