Mast til 22 fod ?

Hejsa,
Er der nogle der ligger inde med links til hvor man kan læse om forskillege tper mast`er og priser på den slags udstyr.

eksempelvis mangler jeg information om hvad en mast til en 22 fods sejlbåd i aluminium koster, Brugt / ny og hvilke sejl størrelser der passer dertil.

Jeg håber nogle kan hjælpe mig på vej for jeg er ved at undersøge forholdende inden jeg går i gnag med at bygge min egen båd.

PS: er en selvbygger båd prismæssigt det samme værd som en båd i samme størrelse lavet på fabrik eller er det helt anderledes.

Balle
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sejler !

Jeg tror ikke man kan sige noget generelt om maste størrelse til en båd når man kun kender længden !

Det har jo meget med bådtypen at gøre ! Er det en racer eller en familiebåd. Eller måske en smakkerigget damjolle..
Smakkesejl, bermuda eller gaffel sejl ??

Mange muligheder eller kaos om du vil.

Du skriver også: "Jeg håber nogle kan hjælpe mig på vej for jeg er ved at undersøge forholdende inden jeg går i gnag med at bygge min egen båd." altså vil du kunne fortælle langt mere om dit bådprojekt, og måske også ligge noglæe tegninger eller billeder ind.. Det fremmer forståelsen.

Og sidst ja der er generelt stor forskel på prisen på en værfts bygget og en selvbygget.

Men da de fleste 22 fods både er gamle vil du hvis kvaliteten er i top kunne få lidt for en selvbygget. Men der er heller ikke den store interesse for små både da de ikke giver den komfort de fleste kræver idag.

De fleste nye både idag er over 30 fod og gerne omkring 36-40 fod.

Så økonomisk kan det formodentligt ikke betale sig at bygge en lille båd selv ! Men hvis man vil ofre tiden og pengene så er det jo også OK. Men forvent ikke at du kan få den investerede kapital tilbage og slet ikke din arbejdstid på projektet.

PS. Jeg sejler selv Elvstrøm 32 Cruiser, men solgte svigerfars 25 fods Erria for nogen tid siden og det var ikke nemt på trods af nyrenoveret diesel indenbordsmotor og en ellers OK stand for båden.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Mon ikke du skal søge efter en brugt, fra en skadet eller ophugget båd.
hvis du skal købe en helt ny rig tror jeg at det er billigere at købe en brugt båd i dårlig stand, men med god rig.
Måske forsikringsselskaberne ved hvor man kan få fat i én fra en skadet båd?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis