Stolpesten.

Hej Forum Skal til at grave ud til et punktfundament til et skur på 12 kvm med 7 kvm halvtag i forlængelse. Har fundet nogle Benders Stolpesten på 50 cm med L sko som er justerbar. Er 50 cm nok? De vejer 35 kilo. Ved godt man graver ned i 90 cm og fylder grus i. Mvh Corell
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt synes jeg det er meget nemmere at grave hullerne,sætte en snor af,købe
L jern og støbe dem fast. Dybden på 80-90cm skal laves alligevel og gruset skal i cementen.

Bruger gerne en overskåren plast urtepotte til toppen eller samler 20mm flamingoplader
i et kvadrat (20*20cm) . Man kan også slå noget bræt sammen hvis man vil det,men flamingoen er
nemmere at fjerne bagefter.

Ved støbning får du noget der er helt fast og ikke "sætter" sig bagefter,og det er nemt at styre L-jern på plads efter snoren der er lige og i vatter.

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

Hej Henrik.

Tak for et rigtig godt svar, som er rigtig brugbart for alle der står i samme situation som mig.

Jeg besluttede mig for at købe Benders stolpesten 50 cm med justerbar L-jern. Ved godt det er en dyrere løsning end at støbe dem selv, men ville gerne undgå at støbe.

Jeg har selv brugt en del tid på at finde stolpesten rundt omkring i forskellige tømmerhandler, hvilket er ret dyrt. Starks er for dyre, Silvan´s ligner noget en 3 årig har klasket sammen og koster 100 kr, men faldt så over Benders stolpesten som ser ret fornuftige ud. I min lokale tømmerhandel skulle de have 180 plus L-jernet til 45 kr som jo er med gevind, hvilket svarer til starks priser, men fandt dem på nettet hos www.lavpristrae.dk til 95 kr plus 35 for L-jernet. Og det er præcis de samme!

Mvh

Corell
Det er jo fint,men hvorfor vil du ikke støbe? Det er ikke specielt svært eller noget og du kan rette dit L-jern lige til hvor du vil ha det.

Da jeg lavede veranda sidste år støbte jeg 16 stolpesko på den måde, forholdet 1 cement, 3 sand, og 2 grus.

Hullerne lavede jeg med et pælebor til fuld dybde,bare sådan et håndført et der gir en
diameter på 20cm. Så forblir siderne i hullet også pæne og det falder ikke så nemt
sammen,samtidigt er der ikke en kæmpe volumen der kræver masser af cement.
1 trillebørfuld til 1,5-2 huller sådan nogenlunde.
Mener min bør snupper 9 skovle sand,3cement og 6 grus.

Ravede først det hele godt sammen i trillebøren,og tilsatte derefter vand så det blev til en lind grød,ned i hullet , slutte af med min top lavet
denne gang af træ 15*15cm. Lagde et par pinde henover til at styre L-jernet og vupti. 7 dage senere kunne jeg fortsætte
opbygningen og det gir sig ikke en millimeter. Synes fordelen er at blandingen fylder hele hullet ud så det bare er stabilt når det
er hærdet op,der er ingen "luftlommer" eller blød jord der gir sig bagefter.

Men det er selfølgelig dit valg,du spørger bare igen hvis der er noget :-)

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis