Tilslutning af nyt komfu

Hejsa.

Jeg har købt en ny indbygninsovn, som jeg skal have sat strøm til.
Det gamle gaskomfur med el-ovn var sat i en ganske almindelig to-benet stikkontakt.

Den nye ovn kommer uden ledning, som man åbenbart selv skal tilslutte. Her har jeg så hele 3 ledninger man kan tilsutte: L, N og PE.

Den sidste er så vidt jeg ved en slags jord. SKAL den tilsluttes (der var jo ikke jord på det gamle komfur) - eller skal jeg bare ignorere den?

Der er kun to ledere i installationskablet og jeg ville jo gerne slippe for at trække nye kabler, med mindre det er absolut nødvendigt.

Thomas
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan ovnen skal tilsluttes er enten angivet på et lille klistermærke på tilledningen til ovnen eller også i brugsanvisningen.
Med det du kommer med her af viden om dette, så vil min anbefaling være HOLD SNITTERNE VÆK.
Men ja jord skal være der, eller ender du eller konen en dag som grill kylling.
Der er en grund til at der ikke bare er et stik, idag hvor det meste køre 230V.
I gamle dage, sad der et stik på at den slaks udstyr, men det var den gang kun 380Volt, idag er det hele 400Volt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er nu ikke fordi jeg nødvendigvis vil lave det selv. Men skal der trækkes nye installationskabler forsinker det processen, da de skal ligge bag køkkenelementerne, som jeg jo så ikke kan få sat op.

Komfuret skal kun brue 230V. Er det stadig nødvendigt med jord?

Jeg fik engang installeret en opvaskemaskine, hvor installatøren sagde at jord var en "mulighed" og ville sikre mig at det ikke kildede i fingrene når jeg hav fat i håndtaget på den, men at det sagtens ville virke og ikke var farligt uden.

Det er derfor jeg spørger: Er det overhovedet nødvendigt med jordforbindelse til ovnen
Hejsa.

Jep, der er et klistermærke hvor det angives at apparatet bruger 230V og at der skal tilsluttes L, N og PE. Jvf. andet indlæg er jeg i tvivl om hvorvidt PE overhovedet er nødvendigt
Det ver da noget af en elendig installatør du har haft, der skal være jord på de ting.
Det står så ment i installationsloven, så alt du har fået den klaphat til at lave, bør du regne som ulovlig.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Skrevet af FWM på 04 aug 2009 08:47
Det ver da noget af en elendig installatør du har haft, der skal være jord på de ting.
Sikker? Opvaskemaskinen kom jo med et to-benet stik uden jord.
Hvis der står på klistermærket at maskinen skal tilsluttes jord har du også fået svar på dit spørgsmål.
Det tror jeg ikke. Opvaskemaskinen kom ret sikkert med et Schukostik, som har jord på siderne. At det så ikke virker i en dansk stikdåse er en anden sag.

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 04 aug 2009 11:19
Det tror jeg ikke. Opvaskemaskinen kom ret sikkert med et Schukostik, som har jord på siderne. At det så ikke virker i en dansk stikdåse er en anden sag.
Hvad mener du med "virker" (-:
Maskinen virker jo fint nok. Mener du at jordforbindelsen ikke virker?
Jeg bor ikke længere samme sted, så jeg kan ikke komme til at checke stikket.

Jeg mener at jordforbindelsen ikke virker.

Bent.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis