Lyre

Jeg har en ældre sejlbåd og savner en "lyre", gaffelformet/ringformet beslag, der griber omkring bommen og har et øje til den øvre blok i storskødet.
Er der nogen, der ved om den kan købes nogen steder?
Venlig hilsen bådsen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er den model jeg tænker på, så er det kun på ophug.
Men kan tage fejl, og måske aldrig set den.
Prøv med et billed, og størrelse, for skal den være Ø 20mm eller Ø20meter.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Baadsen.
Det tror jeg du vil få meget svært ved at købe fra ny, jo jeg kender udmærket en Lyre, de kunne også fås som dobbelte.
Den faktiske grund til at man brugte dem var at der en overgang var en del bla. spidsgattere der rebede ved at rulle storen op på bommen. Det er jo de færrester både der gør det i dag, og gør de det har de storskødet monteret på nokken.

V.h.  Håndværkeren
Tak for indlæggene.
Jeg er kommet i besiddelse af et godt stykke tyk rustfri plade og vil forsøge at fremstille een.
Ideen er at dreje den ud i pladen med 2 forskellige centre og sidenhen svejse enderne til rullerne på med TIG.
Jo, håndværker: min bom er af træ og beregnet til rebning ved at rulle storen op som et veritabelt rullegardin. Bomdirken kan derfor også rulle omkring en bolt på bomnokken. Rebningen låses med en bolt med rulletering.
Mit skødepunkt sidder midt i cockpittet på en lodret stolpe (ingen løgbom eller andet tingeltangel, der bare er til at skvatte over), den sidder fast i kølen, derfor er det en fordel med en lyre.
Hilsen baadsen
Når du så ruller sejlet ind, har du så ikke et problem med barmen lige omkring masten.
Jeg kan huske at vi altid havde problemet på en Spækhugger jeg havde en del i, vi klarede det ved at stoppe en rednings vest ned i klemme når vi rullede sejlet ind. Der er Spækhukkeren iøvrigt smat indrettet med rebesystemet, der går en aksel igennem masten hvor på man kan sætte sit spilhåndtag ind i et der til indrettet hul og så bare rulle ind eller ud.
Jeg ville glemme alt om at rebe på den måde, sejlet får en meget uheldig facon, hvis det ikke er specialsyet til formålet, få i stedet lavet rebehuller i sejlet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Du har sikkert ret, lynæs.
Ved at rulle sejlet op som et rullegardin, vil sejlet blive for hult. De to ting udelukker ikke hinanden: Rullemetoden letter håndteringen af sejlet, når der sejles singlehanded. Herefter bør sejlet trimmes med en "stikbout" ved halsbarm og agterlig suppleret med alm. reb med passende mellemrum omkring bommen.
Tak for indlægget.
baadsen
Det lyder da som en molborebning, 1 rebeline som trkker sejlet ned ved maste og fortsætter agterud og trækker agterliget ned og så faldet ført til cockpit, så bli'r det ikke lettere rebning på 30 sek. max.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis