CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 150 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak til jer alle... og til dig Johnny, for at give mig dit tlf-nummer. Jeg kontakter dig, hvis jeg løber ind i spørgsmål eller problemer :-)

Jeg tager det et skridt (eller et step) ;-) ad gangen.

Jeg svejser rammen sammen først, og får monteret rails osv., og så køber jeg nok en closed loop motor med driver ad gangen, for at fordele udgiften lidt over tid. På den måde kan jeg også købe lidt kraftigere versioner :-)
Jeg tager helt sikkert DLGs råd til mig, og investerer i en lidt overdimensioneret PSU... det er jo ikke den dyreste del i stystemet.

Hvilke erfaringer har I med linear rails... 'firkantede' eller 'runde'... eller sågar tandstang?

Mvh Tim

Jeg har firkantede på de 2 lange akser og en rundt på Z aksen. 
Hvis du vælger runde, så skal du vælge lejehuse som kan klemmes sammen om den runde stang, for at justere slup. 

Dejligt at flere vil bidrage med erfaring og dejligt at du melder tilbage, for jeg har ofte oplevet, at hjælpe nogen på vej og derefter er der total tavshed. Det føles så tomt
Jeg foretrækker helt klart "rigtige" rails for de tåler meget belastning og er totalt slørfri, men kræver omhyggelig opretning ved montage, for de skal køre absolut parallelt for ikke at blive ødelagt. 
Du kan være heldig at finde nogle brugte på eBay.de eller DBA til en fornuftig pris.
Ellers er der Hiwin som er et udmærket Kinaprodukt, til en fornuftig pris, sammenlignet med de dyrere highend japanske THK , NSK eller Tyske STAR  Bosch Rexroth. Det er bare et lille udpluk af de gængse mærker.

Johnny cnc
Hej Johnny
Jeg spørger ikke, hvis jeg ikke vil noget, og jeg takker mange gange, for nogle dybdegående svar ;-)

Bare for sjov, har jeg tidligere haft samme oplevelse, altså at folk er lidt overraskede over, at jeg arbejder seriøst, og bruger de informationer jeg får til noget.
Som f.eks. i tråden her:
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/234190/s/bukke-blikplader

Jeg har, for blot 15 minutter siden, bestil det her sæt, som er af den runde type:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B099KCMRZ6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&th=1

Jeg gjorde det ud fra betragtningen om, at en svejset konstruktion er lidt sværere at få rettet helt 100% op... og som du netop nævner,er de firkantede noget mere følsomme over for skævheder.

Det er også, hvad jeg har erfaret via lidt youtubing.

Da jeg ikke laver et virkelig præcisionsværktøj, tror jeg jeg kan leve med den runde type.

Når det er sagt, har jeg også bestilt et måleur, så jeg kan måle paralelliteten, som et minimum.

Jeg er bl.a. maskinarbejder fra tilbage i 80'erne, så jeg elsker den slags ;-)

Hejsa

Til selve rammen, ville jeg finde noget firkantrør, så jeg ledte efter en produkthandler i Sønderjylland... det viste sig, at den nærmeste var oppe i Kolding... og jeg bor i Sønderborg.

Kolding Skrot.... og her var der en masse at finde.... og jeg skal en tur mere derop, inden længe ;-)

Jeg kom hjem med ca 62 KG jern... bl.a. knap 10 meter 50x30x3 mm firkantrør, og betalte kiloprisen på lidt over 5 kr/kg... så kun lidt over 300 kroner !!

Sammenlign det, med et par meter 30x30x1.5 mm firkantrør i Bauhaus til 300 kroner, lol.

Selvfølgelig rustet, men fuldstændig brugbart, med lidt slibe/pudsearbejde.

Til at svejse rammen sammen, lavede jeg selv en vinkel-tvinge.

Firkantrørene skal jo holdes både i 90° og fladt, samtidig.

Jeg har ikke testet den på større længder endnu, men her er et par billeder:
(Ignorér venligst, at de to fladjern ikke liner op... tingesten _er_ i vinkel) ;-)

Annonce
Hejsa
Jeg er så småt gået i gang med at svejse rammen.
Jeg stiller spørgsmål, som jeg tror enhver må have, hvis de ikke kan gå ud og købe de perfekte alu-profilrør på 100x100, der bare er totalt lige.
Jeg har, som sagt, fundet noget 50x30x3 mm firkantrør (ikke fundet, men købt hos Kolding Skrot), der er 'nogenlunde' lige. Dvs, at det over ca. 1.5 meter buer med ca. 1½ -2 mm, hvor det er værst (over hele længden).

Det skal også nævnes, at nogle af firkantrørene var lidt skæve, da jeg kom hjem med dem. Faktisk måtte jeg hoppe på nogle af dem... og endte med at bruge min donkraft, lægter, og loftet i mit værksted, for at bøje dem på plads, LOL... ;-)

Når det er sagt, så betalte jeg lidt over 300 kroner for de firkantrør og en del andet jern (jeg kom hjem med 62 kilo jern)... og det er min første gang, at jeg besøger en skrotplads. Så næste gang vil jeg være mere forsigtig, og kun vælge noget, der er nogenlunde lige/ret !

Hvis jeg skulle købe den samme længde firkantrør i nogen som helst butik.... minimum 4000 kroner... nærmere 6000.

Jeg har købt de her 1500 mm skinner til y aksen (med 20 mm runde 'stænger'):

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B099KCMRZ6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&th=1

Er der nogen af jer, der tænker, at de 2mm skævhed i rammen kan give problemer?

Jeg har brug for erfaringer, ikke gæt ;-)

Om 2 mm skævhed gør noget -  hvis det er på den side hvor skinnerne skal skrues på , så ja, det gør noget   
De 2 skinner skal være tæt på 100% parallelle, så de skal ikke bue.
Jeg har ikke prøvet det, men tænker at man kan spartle skævheder med noget 2 komponent spartelmasse, som den pladesmede bruger på biler og slibe det plant, hvis det skal være billigt. 
Eller 2 komponent epoxy.

Du laver vel rammen som en stige, 2 lange profiler med korte profiler mellem dem. 
Så de korte kan rette de lange profiler op. 
Du må næsten lave en tegning så man kan se hvordan du vil lave det. 

Men de koblinger må du godt udskifte     Køb en klokobling i stedet for.
Jeg ved ikke hvad de medfølgende koblinger kan bruges til. De fjedrer og kan knækkes med fingrene.  

Jeg kan sige fra min egen erfaring at de skinner er lavet af aluminium og en stål stang og de to materialer udvider sig forskelligt ved temperaturskift og begynder at bue som en banan. De skal skrues på en stiv ramme, ellers bliver rammen skæv af dem. 

Min maskine har et bearbejdningsområde på 420x350x350 og kan arbejde i hundrededele millimeter, så det er jo en anden opsætning, så det er selvfølgelig op til dig selv, hvor nøjagtig du ønsker, at den skal være. Personligt kunne jeg ikke leve med så stor unøjagtighed og det kan dine lejer helt sikkert heller ikke.
En løsning kunne være at købe de ekstruderede aluprofiler og line dem op med mellemlægsfolie på  stålprofilerne , de steder du spænder dem fast og derved få jernets stivhed og aluminiumens rethed i kombination. Du kan ALDRIG få en maskine, der er stiv nok og hvis du laver den for spinkel, risikerer du vibrationer og at du kun kan køre med meget små fræsere, eller kun meget små spåndybder.
For at få min maskine så stiv som der er, er rørene 100x50x4mm fyldt med en blanding af aluspåner og epoxy, hvilket både stiver af og dæmper for svingninger. Jeg har to rør oven på hinanden, altså 100x100 ialt.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Johnny,  420x350x350 hvad?  Millimeter?

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også