CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 120 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej MH, Michael og alle andre...

Jeg har fået bygget en "grov" udgave af Michaels maskine, som nu er i fuld gang med at fræse sig selv ud. Så lige om lidt er maskine nr. 2 klar :-) Jeg har rettet en masse fejl på det billigt kineser-print (TB6560) og få det til at køre uden at miste steps, men jeg har kun ca. 800mm/min i feed rate.. 24V og N23-stepper (6 ledninger, koblet i unipolar for max speed), men jeg skal nok have fat i nogle kraftigere stepmotorer :-( Jeg bruger en Dremel 300, men den mister moment når jeg skruer ned for hastigheden. Jeg har brændt nogle bits og må sige det giver nogle udfordringer, men det er sjovt og jeg har lært rigtig meget! Kan I anbefalde nogle bits til min Dremel 300 til MDF/krydsfiner? Jeg bruger pt en D561.

@MH
Hvor henne har du købt din vandkølet spindel?

@Michael
Mange tak for din hjælp de gange jeg har skrevet til dig pr. mail.

Jeg håber snart på blive færdig med maskinen (tror jeg maler den blå), så I alle kan se den.

//Christian
Hej.
Min spindel er købt på ebay. Men du skal regne med at der kommer moms og told oveni hvis det bestilles uden for EU, de er blevet meget hårdere i tolden. Og du skal også have en frekvensomformer til at drive spindelen. Men så længe den er under 2200W kan du få frekvensomformere der kører på 230V stikkontakt.
Mht. din hastighed, så tror jeg ikke det ligger i stepperne, det ligger i printet du bruger. Jeg ved godt man kan rette nogle fejl med loddekolbe og lidt komponenter, men det er ikke nok. Hvis du har planer om at lave en ordentlig maskine du vil bruge, så køb en gecko g540, du vil ikke fortryde det. Mine steppere er nema 23 og jeg har kørt dem på 24v med gecko med rigtig fine resultater. Der er en verden til forskel fra kinesermodellen. Ved du hvor mange Nm de kan levere? har du datablad på dem? Mine kan levere omkring 1.9Nm, og det er umuligt at stoppe dem! Men med kineserprintet smed de steps hele tiden...

MN

Jeg har godt læst at en Gecko g540 er kvalitet. Men det blev til en udfordring for mig at få TB6560 til kører nogen lunde - jeg har forsøgt med 30V, det gav ingen forskel i speed og jeg har forsøgt med mere strøm til stepmotorer. Jeg har desværre ikke kunnet finde noget datablad på dem: TYPE 23LM-C005-29V, NO. T7726, MINEBEA CO. LTD, MADE IN THAILAND. Har du noget bud på hvor mange Nm de er på? Det ender måske med at jeg skal købe mig en g540-driver.

//Christian
Nej den kan jeg heller ikke lige finde datablad på.. men altså, næsten alle nema23 er stærke nok til en cnc som den michael har designet. Jeg tror stadig på at det er dit driver board...
Men spørg på nogle af de store cnc fora om der er nogen der ligger inde med et datablad på din motor.

Her er lige en video af min ved omkring 2500mm/min mener jeg det er. Men den kan sagtens køre hurtigere.
http://www.youtube.com/watch?v=mKiLpA6eR9Q&feature=mfu_in_order&list=UL

MN

Hej Christian

Glæder mig, at du har fået gang i din første udgave af fræseren og ser frem til at se den "rigtige", når den en gang er færdig.
Hvis din Dremel er ved at få hedeslag af at fræse nye dele ud, kunne du investere i en billig "kina-overfræser" til det grove arbejde. Jem og Fix har tilbud i denne uge til 158,-kr. Når du så er færdig med de grove dele, kan du montere din Dremel igen.

@ Nic6911 Biltema, øv!!! Jeg havde håbet på en online butik eller noget i nærheden af Århus.

Har iøvrigt bygget en 4-akset CNC Foam Cutter af genbrugsmaterialer og benytter et billigt TB6560 stepperkort til at drive de 4 Nema23 steppermotorer. Det fungerer faktisk fint, men en Foam Cutter har heller ikke behov for de vilde hastigheder. Typiske feedrates er 100-200mm/min. Nu da jeg har gjort mig nogle erfaringer med den simple udgave, er jeg i gang med at redesigne den lidt og gøre den lidt mere præsentabel. På et eller andet tidspunk skal jeg nok berette lidt mere om maskinen i en anden tråd. Foam Cutters har indtil nu ikke fyldt meget i dette forum, så det må jeg hellere råde bod på... ;o)

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Annonce
Ja online har jeg ikke fundet de samlere endnu...

Gecko gør det hele lidt hurtigere
Feedrates op til 6750mm/min, kun begrænset af min gamle pc som ikke kan komme højt nok op i kernel speed...

http://www.youtube.com/watch?v=kRgZyWRCNuA

http://www.youtube.com/watch?v=O0hFxwlvq0c

http://www.youtube.com/watch?v=hri58v9k0qE

Jeg vil til enhver tid anbefale at bruge pengene på et ordentligt driverboard, og som tidligere nævnt så har gecko været guld for mig!

MN

Rigtig lækkert projekt. Blev lidt interesseret i den måde du støber aluminium. Det blå skum du bruger hvad er det?

Mvh Jonas Andreasen
Det blå skum er ekstruderet polystyren. Kan være svært at finde, men Sundolitt laver det under navnet XPS

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/xps

Desværre skal man købe en hel pakke ad gangen...

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Michaelghammer

Så lige du muligvis manglede en Biltema.
Skal du fra tid til anden bruge noget derfra kan du evt smide en besked.
Jeg bor lige i nabobyen (8530) og kommer da fra tid til anden nordover, da sviger mekanikken bor i skagen.
så der skulle ikke være det store i at tage bud med :-)

Jeg har forresten ladet mig fortælle at vi har bevæget os på samme græs arealer ;-)
via Troels over fra flyklubben :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Martin

Superflot tilbud og smadderpænt af dig 

Men faktisk skulle jeg fornyeligt en tur til Kolding og kørte i den forbindelse omkring Biltema i Horsens og købte bolte+cylindermøtrikker. Var iøvrigt meget positivt overrasket over udvalget, kvaliteten og priserne. For min skyld måtte Biltema gerne åbne en butik ved siden af Ikea i Århus 

Meeen jeg er allerede begyndt at lave en ny indkøbsliste, så måske holder jeg dig op på tilbudet en dag...

Ja, jeg kender da Troels fra AMC, men pga. små børn får jeg ikke fløjet ret meget disse år, men det ændrer sig forhåbentligt om nogle år... Flyver du også med modelfly?

Endnu en gang tak for tilbudet.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også