CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 100 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben.

Føringer og spindler er magen til dem Michael har brugt til maskinen her i tråden. Der er smørenipler på spindlerne, så det lade jo til de skal have fedt.

Mvh. Mogens

MN

Hold da helt fest... Så fandt jeg endelig en ordentlig dansk vejledning... Og hold da op hvor er den fin. Jeg begynder så småt selv at bygge en i løbet af den kommende sommer. Indtil da ser jeg lige hvad jeg kan suge til mig af lærdom om dette emne. Og det er der jo massere af her. Jeg har absolut ingen erfaring med cnc og jeg kender overhovedet ikke til CAD. Så jeg har en del at lære. Men Jeg er god med hænderne og har en far der er teknisk tegner. Så det skal nok komme. Jeg håber at i kan være mig behjælpelig i processen og måske vil skyde et par fif af hvis jeg skulle få brug for det. Eller rettere NÅR jeg får brug for det...:0)

mvh Jesper Hjorhøy...

work hard at home, sleep hard at work.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jesper

Begynd du blot at "skyde" med sspørgsmål, men der bliver skudt igen, og hold dig ikke tilbage. SKRIV SKRIV SKRIV
Og husk vi er alle begyndt på bar bund.
Hvad er det for en vejledning du taler om, og hvad er det der er fin, du er vel ikke på stoffer. og hvad skal du til at bygge.
Jeg venter.

Hilsen Torben Sørensen
Hej alle
Jeg har, ved at læse Jeres indlæg, efterhånden fået blod på tanden og vil i gang med at lave en fræser selv.
MEN jeg kan ikke indlæse Michaels tegninger i FreeCAD som jeg bruger til andet formål.
Er jeg nødt til at bruge autoCAD eller har I en god ide.
Jeg har det ligesom I andre, hvad jeg kan få gratis vil jeg gerne dele ud af:-)

hilsen Paul
Hej Paul

Send en besked med din din E-mai adresse, så vil jeg forsøge at hjælpe dig.
Faktisk er jeg ved at købe nyt udstyr til en større CNC, så måske er du interesseret i at købe mit nuværende el-grej (Stepper driver, 3 stk. stepper motorer og strømforsyning).

- Michael Hammer

Michael Hammer

www.HammerModels.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så er de elektriske dele sat til salg i Den Blå Avis:

http://www.dba.dk/andet-elektriske-komponent/id-74012093/

Elektriske komponenter til CNC 3D fræsemaskine.

3 stk. Nema 23 stepper motorer, Japan Servo KH56KM2 0,8Nm Holding torque

3 akset kvalitets stepper driver fra Easy-CNC: (nypris $149)

3 stk switch mode 28V strømforsyninger (kan parallelkobles).

Dette sæt kan kobles direkte til parallelporten på en computer og drive en XYZ CNC fræser. Jeg har selv brugt det i 1½ år, men skal til at bygge en større og hurtigere maskine.

Tegning til en Hammer Models byg-selv CNC fræser medfølger. Fræseren har en bund af støbt beton, hvilket giver en tung og stabil base for resten af maskinen. 16mm krydsfiner benyttes til resten af maskinen. Tegning i 1:1 med alle dele med angivelse af huller. Indkøbliste til linære lejer, kuglespindler m.m. medfølger.
Som fræser kan Dremel eller lignende benyttes. Maskinen har et arbejdsområde på 330*600mm.

Se maskinen i aktion på Youtube. Søg efter:"Michael Hammer CNC"




Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Michael

Jeg har med stor interesse læst dine indlæg. Jeg er imponeret over din CNC-fræser.
Jeg kunne godt tænke mig at bygge noget lignende. Men maskinen skulle være mindre, da jeg ikke har benhov for stort et arbejdsområde; jeg skal bruge maskinen til boring af PCB (printed circuit board) og til fræsning i mindre stykke træ.

For at holde vægten nede vil jeg bygge understellet i 20x40x2 mm firkantstål med svejsesamlinger. Så skulle det ikke være nødvendigt med 13 kg beton.

Jeg kan se at prisen på understøttede rails fra Ebay varierer meget med diameteren. For at holde prisen nede vil jeg bruge 12 mm rails; defleksion skulle jo ikke være noget problem når de er fuldt understøttede. Eller hvade mener eksperterne?

med venlig hilsen

OleSuhr
Her er en anden tråd, tror faktisk det er en af de længste på Lav-Det-Selv, der kan du finde mange forskellige designs, og svar på utrolig mange spørgsmål.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/84880/afpg/10

Mvh
Kim Mortesnen
Hej med jer.. jeg ønsker at bygge CNC fræseren, som Michael Hammer har bygget og vedhæftet tegningerne af i denne tråd. Mit spørgsmål går på hvordan kan jeg læse dimensionerne på de forskellige stykker der skal skæres ud (Hammer Modelse DIY CNC Router parts)? Jeg har installeret Free DWG viewer. Det nemmeste er selvfølgelig at udskrive tegningen i målestok 1:1. Hvilket program skal jeg bruge for kunne læse dimensionerne og udskrive det i 1:1? Mange tak for hjælpen.

Mvh
Christian
Hej

Jeg tænkte, at jeg lige ville vise et par af de ting, som jeg har lavet på fræsemaskinen med den lille hjemmelavede fræsespindel. Selvfølgelig har jeg også fræset en masse ting ud til modelfly, både 2D og 3D, men disse to projekter kan "almindelige" mennesker måske bedre forholde sig til

Min søns bilrat med bevægelige pedaler er fræset ud af MDF. Tekst og grafik er graveret med CNC´en. Ratkransen og navet er fræset ud af et stykke maghoni!!! Det er vist kun 1:1 sportsvogne i millionklassen, som også kan prale af det ;o) Dækpladen i rattes nav har selvfølgelig min søns initialer indgraveret

Min datters Nitendo Docking Station er fræset ud af MDF. Der er indbygget forstærkere, så den spæde Nintendo lyd kan få et ordentligt løft. Min datter har al sin musik på Nintendo´en. Hun fik den i fødselsdagsgave i september, og indtil nu er der ingen, som har "opdaget", at den er hjemmelavet.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Der er yderligere 56 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også