Manøvre: En 'Riker'...

Ja hvad er nu det?

Vi lavede et par stykker af dem i dag. Når vi som motorbåd har en sejlbåd på næsten parallel kurs og fart tæt på, vi kan se, den vil skære vores kurs meget snart, og vi skal naturligvis gå af vejen for den.

Vi kunne selvfølgelig tage farten af vores båd, så sejlbåden kunne komme foran, men i Køge Bugt har man ikke lyst til at ligge stille, bølgerne kommer fra alle retninger, så styrefart er essentielt.

I stedet laver vi en 360 graders vending retning væk fra sejlbåden, så vi ender med at ligge i dens kølvand. Det ser garanteret fuldstændig åndssvagt ud, men det er ganske effektivt, og vi tror og håber, at føreren af sejlbåden, når han er færdig med at klø sig i nakken, er ganske tilfreds med resultatet.

Manøvren blev i dag døbt 'En Riker'. Da vi var i situationen syd for Amager, og Fru Bendsen spurgte "hvad vil du gøre ved ham dér", sagde jeg "vi laver en Riker", hun greb straks ud efter hendes løsdele og satte en fod på styrepulten og indersiden af kahytten - godt det samme, for vi havde bølger på 1 - 1½ meter ind bagfra, de gjorde vores rundtur lidt spændende.

Hvorfor så lige 'En Riker'? Dér skal man nok være lige så stor fan af science-fiction TV- og filmserien Star Trek, som vi er. I den film, der hedder 'Insurrection', laver kommandør Riker på rumskibet Enterprise en lignende manøvre, hvor han dog lukker noget eksplosivt gas ud undervejs, og da fjenden flyver ind i gasskyen, og Riker er kommet om bagved, fyrer han et par torpedoer af ind i skyen og tilintetgør dermed fjenden.

Om ikke andet viser det, hvor vigtigt det er, at have et godt makkerskab ombord. Hverken manøvren eller ordet har nogensinde været i brug på vores båd, , men kva vores fælles interesse vidste hun omgående, hvad jeg mente.

Og hvor vil jeg så egentlig hen med den historie? Egentlig bare sige, at når man er på vandet, er det sk...vigtigt, at alle er bare lidt obs på, hvad der sker. Havde jeg skulle forklare, hvad jeg havde i sinde først, og bede én eller anden 'bimbo' om at nu skulle hun altså holde fast, for om lidt blev vi vippet, så havde vi haft brug for en bredere havneplads, når der hang en sejlbåd ud af siden på os.

- og så fik han hældt lidt mere vås ud af sidebenet, ham Albinoen


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det var da meget logisk Lars, og jo vi er et par stykker der ser Star Trek.
Jeg har haft en 20 fods Katamaran engang, og jeg brugte Svanerne som dybdemålere.
For se hvis de kunne æde skaldyr fra bunde uden at vippe røven i vejret, så var der ikke dybt nok til at jeg kunne sejle der. Og stak de så røven i vejret kunne jeg komme der.
Det er da Logik for perlehøns
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis