optimer mit fyrrum

Hej
Jeg skal have optimeret vores fyrrum.
Der er ca. 150 kvm. der skal opvarmes 1 sal er renoveret med 200 mm isolering 200 mm mellem de 2 etager. Huset er fra år 1900.
Vi har i dag et fyr til fast brændsel på 18kw og et oliefyr begge ca. 4-5 år gammel. Olietanken skal skiftes da den er fra 1975. Jeg har ingen akkumuleringstank på, sidste vinter sep/okt til april brugte vi ca. 25 rm. Fyrretræ, ved en temperatur på fyret på 45-47 gr. Og så er der ikke varmt i huset, men hvis vi skruer op brænder det ud i løbet af natten. Om sommeren bruger vi en 120 L el/central vandvarmer, vi bruger ca 14000 kr i strøm pr år. Vores radiator er af den gamle type i støbejern, rørende i gulvet er af kobber ca. 12 mm som er støbt i gulvet ( gulvet er ikke isoleret).
 
Men hvad skal jeg gøre for at kunne have varme hele dagen?
Jeg har selv tænkt på akkumuleringstank, men hvor stor skal den værre, og hvad vil det koste at få sådan en installeret?
Vil nye cirkulations pumper bruge mindre strøm, mine er ca 4-5 gammel
Varmepumpe luft/vand kan den give nok fremgangs temp til mine gamle
radiator?
Eller noget helt andet???
Sådan ser min opsætning ud nu.

1 Fast brændsels
2 Oliefyr
3 120 L vandvarmer
4 Radiator
De sorte er cirkulations pumper.
Det der undre mig meget ved opsætningen er at tingende er lavet i T samlinger i stedet for at sætte det i serie forbindelse.
Håber nogen kan hjælpe med forslag
Mvh. Ivan

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nok som en hurtig løsning smide to 1.000 liter tanke op som akkumulering. Årsagen til to i stedet for en stor er, at du hurtigere får varme ind i huset, hvis de er afkølet.

De findes i forskellige udformninger, men det er et must at du får dem isoleret ordentligt. Jeg ville som minimum give dem 500 mm uld. Mener at de fås til omring 6.000 pr stk.

Hvis de 14.000 i el udelukkende er til vandvarmeren, så bruger i entern ekstremt meget varmt vand, ellers er der noget galt - som fx at vandvarmeren varmer på centralvarmen.

Centralpumper fås i dag med et forbrug på ned til 8 w - dog kører min med ca. 21 w.

/mulle

 

 

 

Tak Mulle

jeg har de sidste 5 dage tjekket mit elforbrug og det ligger på 16 kwh pr dag i gennemsnit. så det hjælper jo lidt på det. vil prøve at ringe rundt til nogle vvs folk når jeg kommer hjem fra ferie. syntes det lyder af meget med 2x1000L men der skal jo lidt varme til.er der nogen der ved hvor meget div styringer løber op i?

Mvh Ivan

 

Elforbruget lyder meget rimeligt, hvis det er det totale husforbrug. Vores ligger for de sidste 14 dage på 15 kWh/døgn. Der forbruges ca. 1 kWh til at varme 20 liter vand op til ca. 50 grader.

Jeg er ikke den store vvs´er, men kunne forestille mig at styringen kan laves vha. termostatstyret ventiler. Men uanset hvad, skal du have en der har forstand på det til at gennemgå systemet der skal bygges op. Her tænker jeg på sikringsventil mod for højt tryk der kan forekomme, hvis temperaturen i tanken bliver for høj.

Jeg vil tro at du skal regne med omkring 15-20.000 kr incl arbejdsløn.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis