Valg af højde på stammen på opstammet træ (hvilken højde ved hæk)

Med ønske om at plante en lille række opstammede træer nær en hæk (som en slags "allé") går mit spørgsmål på hvad den pæneste højde på selve stammen er (podet stammehøjde) hvis hækken er op til 1.8 - 2 meter høj. Bør man vælge en stamme som er lidt lavere end hækken, så kronen starter lidt under hækken, eller er det pænest hvis stammen er lidt højere end hækken, så kronen starter lidt over ?

Jeg har som førstevalg kigget på opstammet laurbær da de er stedsegrønne, men kigger også på kugleakacie og kugleahorn. Evt. et råd til valg af disse. Totalhøjden sigter jeg på ikke kommer over 3.5 meter, og gerne omkring 3 meter hvis det er muligt.

Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil syntes at det vil være pænest hvis stammerne er forholdsvis lave, så den "kugle" som kronerne vil lave, er på højde med hækken. Hvis du køber dem med 2 meter stamme, og de kun må blive ca. 3 meter høje, vil det ligne en busk på et kosteskaft.
Så jeg ville købe dem i én meters højde.

Når du skriver laurbær, mener du så laurbærkirsebær? De sidste kan fryse ned hvis vinteren bliver slem, den første tåler slet ikke frost. Kugleahornen er den der ser mest naturlig ud.


Green

Det er laurbærkirsebær som som der tænkes på, jeg har læst at først i 80'erne hvor det var meget hård vinter i DK gik en del (alle ?) laurbærkirsebær til...

Jeg er dog siden spørgsmålet blev oprettet blevet i tvivl om det mere er buske som skal plantes, da jeg er nød til at sætte de opstammede træer ret tæt på hinanden for at de får den ønskede virkning (at naboerne fra deres udestue som er hævet ca. 1.2 meter over jorden ikke kan kigge lige ind i haven), og om det ser pænt ud hvis de omstammede træer gror helt sammen i toppen som en slags "border".

Jeg kunne her tænke mig at spørge om der er forslag til valg at buske som bliver ca. 2,5-3 meter høje, og som gerne må dække godt, men ikke nødvendigvis bliver "sindsyg" brede.

En mulighed kunne også være at vælge laurbærkirsebær som buske, men jeg er også åben over for andre forslag. Er bare i tvivl om der fåes noget som dækker lige så godt som laurbærkirsebær, hvis det ikke skal være stedegrønt (?)

Thomas
en busk bliver bred, normalt lige så bred som høj hvis de ikke holdes nede, jeg ville plante syrener. ellers er en Dronningebusk sindsyg flot, men bred. uægte yasmin, ribes, men ingen af disse er stedsegrønne.du kan og bør hver 3-4 år klippe de tykkeste grene væk fra bunden, når busken har fundet sin rette størrelse, det gør også at den ikke breder sig.
bambus er stedsegrøn.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej Henrik. Det er nogle gode bud som du kommer med, jeg har Google'd billeder af de forskellige buske hvor de bliver vist i fuld flora, men ved du (eller en anden) evt. hvilke af disse buske som er mest tætte når bladene tabes ?

Thomas
dronningebusken

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis