sejlads med påhængsmotor ?

Jeg står og nok skal til at transporterer en 22 fods sejlbåd fra vestjylland til amager, og overvejer for at spare lidt på pengene at sejle den hele vejen. Men da der ikke er mast på må det foregå med påhængsmotor. Ville det være forsvarligt at sejle afsted med udelukkende påhængsmotor over en så lang distance når man ikke har mulighed for at sættte sejl. og hvor kraftig en motor skal der til for at kunne klare sådan et stræ når det drejer sig om en 22 fod der er tom ( ingen møbler osv. ) og evt. hvad er absolut den midnste motorstørrelse til en sådan bådstørrelse når båden vejer lige godt 1100 kg.
er der nogle generalle "regler" for den slags
evt HK. pr. kg. for at man er nogenlunde sikker på at motoren ikke bliver overbelastet og brænder sammen på vejen.
( okey man skal nok havbe en ekstra motor med i alle tilfælde )

mvh

glenn

Balle
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor skal du sejle til og fra ?

Skal du sejle langs vestkysten ??

Din båd er rå indvendig ! Men hvad med Ankergrej lanterner kompas osv ???

SIKKERHED frem for alt. Jeg ville ikke sejle langs vestkysten i en sejlbåd med kun en påhængsmotor. Hvis der sker noget vil du ikke kunne gå ind over revlerne uden at dun båd vil kændre og sikkert tage skade.

Alene turen over kattegat fra hals til Kronborg er lang og drøj !! Du krydser T ruten og de skibe ser dig IKKE. Turen vil tage lang tid og du vil blive træt af at høre på påhængsmotorens brummen..

Jeg ville ikke tage turen ! Alene det at du er i tvivl gør for mig at det sikkerhedsmæssigt IKKE er en god ide at tage denne tur.

Jeg er ikke sikkerpå at du sparer ret meget. Det koster jo også at komme over til båden og der ryger en masse benzin og tid på turen i båd. Måske kan du få den med som et returlæs !!

En båd i din størrelse kan være på en alm lastbil og kan løftes af en helt almindelig lastbilkran. Evt kan båden sættes i en container, en åben model, og kan tages med når det passer !!

Venligst Njord

MVH Njord
Hej Glenn

Nej jeg vil nok heller ikke tage på denne tur, uden det fornødne udstyr.

Turen er lang, og du skal krydse en befærdet rute. Bare det at passere et af de store skibe på ruten og deres efterfølgende døninger, vil ikke være nogen fornøjelse, hvis man ikke har set/prøvet det før.

Hvad med Søkort-GPS/kortplotter-Ekkolod-VHF- anker, osv.

Det må alt andet lige være billigere at få en vognmand til at tage den med, der kører mange frem og tilbage hverdag.

Mvh / BR

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Jeg tror ikke du skal gøre det for pengenes skyld. Bare tænk på benzinen.

Hvis du skal gøre det skal det være for fornøjelsens skyld. Sæt mast og sejl på der hvor den er. Sørg for gode instrumenter (lod, log. gps, vhf, mobiltelefon, radio) og søkort

Kryds ikke tværs over kattegat, men tag via Samsø eller sydligere.

Sæt rigelig tid af, og vær klar til at gå i land i mange dage hvis vejret ikke er til at gå ud. Tag evt turen i flere etaper.
Sejl helst ikke alene, men sørg under alle omstændigheder for at være i kontakt ofte med andre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis