Strømmen forsvinder er det dynamo eller batteri problem?

1. Min Ford Escort har et par gange været død for strøm om morgenen, Falck har så givet starthjælp. Når Falck kom med deres batterioplader tog lang tid før batteriet kom til live igen, den startede først efter at være blevet opladet en rum tid.
2. Varmeblæser virker ikke, men har virket på styrke 3 tidligere, før i tiden virkede den på alle styrker 1-2-3. Nu er den død.
3. Billåsen fungere ikke altid kun nogengange.
4. Når bilen starter i tomgang er der 13.79 Volt over batteriet. En venlig mand fra Biltema mener at der skal være lidt mere. 13.80 Volt.
5. Da jeg kørte bilen idag efter 20 minutters kørsel, så vågnede billåsen pludselig. Bilen var død i morges, men blev startet af min nye biltema jumpstart & aircompressor  :-)

Som sagt var bilen død i morges, hvorfor ved jeg ikke. Da jeg opstartede bilen med min nye biltema jumpstart aircompressor ville den først ikke starte. Den var 75% opladet. Efter 10-15 minutter var batteriet oppe på 82% eller så og så startede bilen. Stor glæde, så var den oplader alligevel sine penge værd. (400 kr)

Nu anbefaler biltema at jeg finder ud af om det er et nyt batteri eller en ny dynamo jeg har brug. Han mener også at dynamoen burde jeg kunne finde ud af at skifte selv.  Jeg ved ikke engang hvor den sidder.

Mere om batteriopladeren,

Starthjælp, 12 V, med kom
pressor
• Starthjælp med kraftige kabler og batteriklemmer.
• Startstrøm 900 A (maks.), 400 A (nom.).
• Indbygget kompressor (maks. 18 bar) til oppumpning af bildæk, cykeldæk, bolde etc.
• Forsynet med cigarettænderudtag, trykmåler, arbejdsbelysning, spændingsmåler og sikkerhedsafbryder.
• Netadapter til 230 V opladning, ladekabel til 12 V cigarettænderstik samt tre forskellige luftnipler medfølger.
Batteritype: Opladeligt, gastæt blybatteri
Batterikapacitet: 17,5 Ah
Udgangsspænding: 12 V DC
Startstrøm (udgangseffekt): 900 A (maks.), 400 A (nom.).
Batterikabler: Gummiisolerede kobberkabler
Batteriklemmer: 400 A
Spændingsmåler: Viser ladeniveau og batteristand.
Kompressorkapacitet: Maks. tryk 18 bar (260 psi)
Udgang: 12 V DC cigarettænderudtag
Mål: 340 x 160 x 370 mm (bxdxh).
Vægt: 7,25 kg


En oplader fra Black og Decker døde ret hurtigt.

Bornholm er et dejligt sted.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg føler mig lidt dum, det viser sig at batteriet selv fortøller at det skal skiftes. Der er en farveindikator som var skjult. Den siger "change battery".

Bornholm er et dejligt sted.
Stop nu lige en kvart, hvis du ikke rigtig tror på det der.
Pil stelledningen også kaldet minus af, og lad vognens batteri helt op med en almindelig lader, og kontroller spændingen, der gerne skal ligge på 12,6- 13+ efter en halv time, hvor der ikke lades. Herefter lader du bilen stå i den tid der normalt skal gå, før den er flad for strøm.
Er den så igen flad for strøm, når den har stået uden kabel forbundet til systemet, er akkuen finito.
Er der stadig strøm så bilen kan starte, når du sætter kablet på igen er det ikke akkuen, men en anden "strømtyv".
Pile sikring efter sikring af og igen forsigtigt på, idet du påses om det smågnistrer når du genmonterer. Ingen forbruger må være tændt under denne prøve.
Hvis en af sikringerne smågnistrer med slukkede forbrugere, er der et eller andet galt her. Prøv at pille den sikring ud, når du stiller bilen om aftenen og se om den så kan starte næste morgen.
Er der intet galt med dette, kan du prøve at pille stikket af bag på generatoren og lade bilen stå uden natten over, og se om den så kan starte næste morgen, selvf. med genmonteret kabelsko.
Hvis det giver positivt resultat, er det generatoren, som kan stjæle strømmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa..
Som du selv skriver nyt batt...

Mvh Jan J
1000 tak for gode råd.

Måske forklarer jeg mig dårligt.
1. Dette bilbatteri er selvvedligeholdende har man fortalt mig. Der er en en indicator på batteriet med 3 farver grøn, sort og hvid. Når denne indikator er hvid bør batteriet skiftes. Indikatoren viser hvid lige nu, så det er jo fint at det stadig kan oplades. Skiftes skal det jo nok. Det er jo bedre for moig end at rode med en dynamo jeg ikke ved hvor sidder :-)

2. Det kan da være godt at teste for "strømtyv" eller dødt batteri uanset. Jeg kan ikke sige at den normalt går tom for strøm, det virker lidt uregelmæssigt og uden logik.

Bornholm er et dejligt sted.
Jeg har i min tid i autobranchen oplevet adskillig hundrede akkumulatorer skiftet ud uden grund, hvor der har været alle mulige andre årsager til at strømmen forsvinder.
Imidlertid er det jo en mirakelkur, når kunden kommer ind med en flad akku og så sætter den flinke mekaniker en ny i, jamen det virker jo overbevisende, at nu kan bilen pludselig starte, men glæden er ofte meget kortvarig, og så må man til den egentlige fejlfinding.
Men hvad, så er den plovmand jo tjent på let vis!! Og så kan man jo lige komme med en klog fagmandsbetragtning om, at den udskiftede akku (som nu sidder i en anden vogn!) nok "har slået generatoren ihjel"
Jeg er vild modstander af at skifte noget ud, UDEN først at have stillet diagnosen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej KTM
tak for godt input.  Du har ret fejlfinding kommer først,  jeg bliver mere og mere glad for det her forum. Der er platugler i alle brancher, men det er ikke alle der tør kritisere fagfæller.  tak igen.

Bornholm er et dejligt sted.
Det med gnisterne ved sikringer...Metoden er ok, men... sæt et ampere meter i serie med minuspolen, der må nu max. trækkes ca. 0.1 ampere uden belastning hvis alt er ok (husk at slukke loftlyset), nu trækkes sikring efter sikring, pludselig ser du at forbruget falder.

Det kan være enstetter broen i din generator, i såfald viser amperemeteret det ikke med et faldende forbrug når du trækker sikringer.

De billige metre fra harald skrald er ok til formålet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hejsa..
Grunden til at jeg tror på batt.. Er at du skriver generatoren laver 13.8v.. hvilket er det den skal.. Hvis broen var gået ville den lave den spændning være ca. 2 til 3 v mere..
Du kan have en afledning der aflader dit batt, men det kan også være dit batt der er færdig.. prøv at måle spændning når du ikke lader.. skal være ca.12 v.. du kan få testet dit batt ved en autoelektrikker, med en batt tester der laver et stort forbrug, og man aflæser så spændningen samtidlig, derved kan man se om en celle er faldet sammen... hvilket jeg tror er dit problem..
En autoelektrikker kan finde en evt. afledning meget hurtig... ofte noget hurtigere end en mekanikker..

Mvh Jan J
Også var det lige at min bedre halvdel fortalte at mit batteri højst er et år gammelt, så der er en strømtyv

Bornholm er et dejligt sted.
Hej Finn..'det er da kanon, så er der stadig garanti på.. ned og få et nyt, er fejlen der stadig, behøver du ikke være i tvivl..
Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis