2 faser, ovn og induktion: hvordan?

Hej alle

Jeg har et hus med to faser. Jeg har også en ovn (1 fase/nul, 3800W) og en induktionsplade (2 faser/nul, 7400W).

Der er trukket et 5x2.5 kabel fra tavle til ovn/plade. 

Hvvordan forbinder jeg bedst disse til tavlen?

Mvh MOrten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lader du en elektriker gøre... For hvis du fucker det op, er der kun dig til at betale regningen...!! :-(

Ellers kikker du på de diagrammer der er i brugsvejledningen. Og følger den til punkt og prikke.
Husk at måle på dit kabel. Normalt er faserne Brun, sort og hvid. Nul er Blå og Jord er Gul/grøn. Men det kan variere meget, alt efter hvem der har monteret.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er en ny installation, og der er ikke koblet noget til hverken den ene eller den anden ende. Jeg er helt klar over hvad der er faser osv og jeg kender godt farvekoderne - jeg vil blot gerne vide hvilken måde der er smartest at forbinde det til tavlen på.

Som sagt kræver ovnen 1 fase og nul (og jord selvfølgelig). Pladen kræver 2 faser og nul (og jord selvfølgelig). jeg kan vel ikke koble ovn og plade på samme gruppe (7400 + 3800 Watt) - så hvordan skal det i teorien laves. Jeg behøver ikke formaninger om at jeg ikke må, det er jeg også helt klar over. Jeg vil blot gerne på forhåd vide hvad jeg skal have lavet....
Køb et gaskomfur. :-)
Som du selv er inde på, så bruger din ovn 1af3 faser komfur 2 af 3 nul kører fælles på det hele, det samme med jord.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Steinaa, dvs hvis jeg bare kører ovn og induktion på hver sin sikringsgruppe har jeg ikke noget problem? Der er nemlig en ledig 13A 2-polet afbryder jeg kan koble ovnen på. Så kan jeg koble induktionen på den 4-polede 16A gruppe. Korrekt?
Mvh Morten
Hvis ovnen kan "nøjes" med 13A lyder det som en fornuftig løsning. Men den kræver at du får lavet ny installation til ovnen.
A) jeg kommer i tanke om at ovnen desværre ikke kan nøjes med 13A (3800W) Det kunne man dog klare med en ny 16A gruppe.
B) Kablerne ER trukket, men henblik på at den sidste fase bliver lagt ind af DONG om <1 år. Så jeg kan ikke lave en separat kabelføring til ovnen.

Da jeg jo har et 5x2.5 kabel til ovnen har jeg faseledere nok - men mangler en nul til den "to-gruppe" løsning vi taler om. Så et dumt spørgsmål: kan man nøjes med at trække nul'en fra den ene gruppe? Og så bare faseledningerne fra hver sin gruppe?

Og det næste spørgsmål: hvis jeg ikke kan ovenstående, er det så korrekt at jeg godt kan køre ovn + induktion samtidig på samme to faser, hvis jeg sørger for aldrig at bruge mere end halvdelen af kapaciteten på induktionen?

Pt er det monteret af elektrikeren så ovn får nul og brun fase, mens induktion får nul samt brun og sort fase, men jeg har ikke testet det endnu.

Det sidste alternativ er at luse induktionspladen til at køre på én fase (den er forberedt til det). Men der kan jeg heller ikke bruge alle pladerne samtidig, da det vil kræve en 25A sikring og et tykkere kabel. Men jeg kunne så nøjes med at bruge 2/4 plader.

Hvad kan lade sige gøre af de tre forslag? Jeg vil helst bruge forslag 2, da jeg godt kan nøjes med to plader til jeg får tre faser ind.

Mvh Morten
Hvis elektrikeren allerede har monteret det, hvorfor så ændre på installationen?
fordi jeg er i tvivl om det er den rigtige løsning. Det er derfor jeg spørger.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis