2 faser, ovn og induktion: hvordan?

Hej alle

Jeg har et hus med to faser. Jeg har også en ovn (1 fase/nul, 3800W) og en induktionsplade (2 faser/nul, 7400W).

Der er trukket et 5x2.5 kabel fra tavle til ovn/plade. 

Hvvordan forbinder jeg bedst disse til tavlen?

Mvh MOrten
Hej alle Jeg har et hus med to faser. Jeg har... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med det forbehold at jeg ikke har set installationen ville det "rigtige" i mine øjne være at udbygge tavlen med en 16A gruppe og fremføre ny installation til ovnen.
Men hvis det ikke er en mulighed virker det meget fornuftigt at tilslutte som din elektriker allerede har gjort og så vente på at DONG leverer den tredje fase.
synes det meget rodet det i skriver. det er egentligt ikke det store problem. din ovn skal bruge den 1 fase 2,5 mm2 men da du kun har 2 faset disponibelt er du faktisk nød til at havde kørt 2 kabler da N lederen ellers bliver for belastet man må gerne have 2 grupper i samme kabel.

den helt rigtige løsning. 2 kabler 2 grupper (1 1p+0 16 A og 1 3p+0 16A)
det andet med at bruge samme kabel er noget rod, for N lederen vil blive dobbelt belastet. vent til dong har lavet ny forsyning og så tag og brug det kabel der er lagt få en ny 3p+0 16 A gruppe og fordel så fx brun til ovn sort og grå til kogepladder. det er måden det normalt gøres på.

aut. el arbejde til tiden

Skrevet af momato på 03 aug 2009 09:31
Og det næste spørgsmål: hvis jeg ikke kan ovenstående, er det så korrekt at jeg godt kan køre ovn + induktion samtidig på samme to faser, hvis jeg sørger for aldrig at bruge mere end halvdelen af kapaciteten på induktionen?

Pt er det monteret af elektrikeren så ovn får nul og brun fase, mens induktion får nul samt brun og sort fase, men jeg har ikke testet det endnu.

Det sidste alternativ er at luse induktionspladen til at køre på én fase (den er forberedt til det). Men der kan jeg heller ikke bruge alle pladerne samtidig, da det vil kræve en 25A sikring og et tykkere kabel. Men jeg kunne så nøjes med at bruge 2/4 plader.

Hvad kan lade sige gøre af de tre forslag? Jeg vil helst bruge forslag 2, da jeg godt kan nøjes med to plader til jeg får tre faser ind.

Mvh Morten
Jeg gætter på at du hurtigt fortryder løsningen med at køre det samme på to faser, - det er dømt til at gå galt, så du kommer til at skifte sikringer i tide og utide Løsningen med at drosle induktionen ned til én fase lyder bedre som en midlertidig løsning, indtil du kan få det lavet rigtigt!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis