min vaskemaskine giver stød

Min vaskemaskine giver et lille stød når jeg tager tøjet ud, hvad kan jeg gøre ved det ?

Bornholm er et dejligt sted.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forbind den til jord. Det har jeg haft en rigtig god oplevelse ved!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar.. Maskinen skal have jordforbindelse.

jamen, Vaskermaskinen står da på gulvet er det ikke jordfobindelse?? ( eller "bakkekontakt" som det hedder i Norge. )

OK, OK jeg kvajer, hvordan får man jordforbindelse på et sådan monster, jeg spørger som jeg har forstand til

det ser ud til at tærretromlen også trænger til at blive jordet.

Bornholm er et dejligt sted.
Allerbedst er det om din installation er med jord ud i stikkontakten, altså en gul/grøn ledning foruden fase og nul, der som regel er brun og blå, men kan have andre farver. Endvidere skal stikket på din vaskemaskine også indeholde disse 3 ledere.
Stikket på maskinen skal derfor være med 3 ben, men det 3. ben kan være fjernet og din stikkontakt skal også være med tilsvarende 3 huller.
Er det ikke tilfældet, skal du nok alliere dig med en off. af kongen velsignet el-installatør.

Så er der den ulovlige og hurtige og midlertidige metode, at forbinde en ledning fra kabinettet på maskinen til f.eks. et vandrør. Så slipper du for de ubehagelige stød.
Sorry, til alle Jer gode folk, der nu vil vælte over hinanden for at skælde mig huden fuld!!

Med venlig hilsen
ktm

 

1000 tak. Der er kun to ben på maskinerne, så det er ikke et "jordfobindelseben." Jeg vil forbinde dyret, men vandrøret er af plast ser det ud til. Er der et alternativ?

Bornholm er et dejligt sted.
Ja du kan lave en jordforbindelse, ved at sætte et jordspyd en meter ned i jorden og trække en gul/grøn ledning ind til stikket. Ledningen skal være 2,5#.

Ps. Det er aut. arbejde, bare for en god ordens skyld.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Er stikkontakten hvor vaskemaskinen med tre huller?

Hvis den er det er der sandsynligvis jordforbindelse der, og så er det eneste problem, at stikket på kablet er et "Shuko stik"som ikke passer til dansk standard, men af en eller anden grund er lovligt.

Der er to muligheder, enten at klippe stikket af og sætte et trebenet stik på, eller at købe et overgangsstik, det burde du kunmne købe i en elforretning.

Hilsen Aksel

Tak for det, vaskemaskinens hanstik og rummets hunstik er vanligt 220 V stik med 2 ben. Jeg har vist glemt at skrive at jeg bor i Norge, de har et lidt anderledes hanstik som kan være lidt bøvlet.

Bornholm er et dejligt sted.
Men under alle omstendigheder skal du have koblet jord på dine maskiner.
Har du jord inde til dine 400V (kraft)?
Men hvis de standardt stik du har er for bøvlet, er jeg ret sikker på at cee stik også gerne må bruges i norge. Men så skal du stadig have skiftet de kontaker du har på vægen. samt trukket nogle nye kabler.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nogle gange kan det hjælpe bare at vende stikket en halv omgang.. så nul og fase byttes hvis maskinen kører på 230 volt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

fandt du en løsning??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis