Sundolit/thermisol gulvkonstruktion med gulvvarme uden beton

Hej,
 
Jeg skal have renoveret gulvene i et hus fra 1959 og vil i den forbindelse isolere dem yderligere og etablere gulvvarme. Jeg har derfor prøvet at undersøge mulighederne nærmere og kan se at den mest bruge løsning er, at etablere gulvvarme i et betondæk eller med varmefordelingsplader på betongulv. Jeg har dog faldet over en løsning, som beskrives både af thermisol og sundolit, hvor der kan isoleres gulv og etableres gulvvarme uden brug af beton.

Gulvkonstruktionnen kunne eksempelvis se sådan ud (fra toppen)

1) Trægulv
2) Lydisolering/gulvpap
3) Varmeslanger
4) Varmegulvplade - 25mm - EPS G150
5) Fugt/Radon spærre
6) Thermisol gulvplade - 250 mm - - EPS G150
7) Afrettet sand
(Yderligere detaljer kan findes på:  http://www.thermisol.dk/?menu=cbw)

Gulvkonstruktionen lyder meget interessant, da det er bedre varmefordeling, når der ikke skal varmes et helt betondæk op. Samtidigt er den hurtigere at etablere, da man ikke skal vente en måned på, at betonen skal tørre og er ydermere lidt billigere end et gulv med beton.

Eftersom de fleste etablere gulvvarme i beton eller med varmefordelingsplader på beton, så vil jeg høre, om der er nogen der gerne ville dele deres erfaringer omkring ovenstående gulvkonstruktion. Her tænker jeg på udfordringer omkring etableringen af gulvet (eksempelvis den meget grundige afretning af sand det kræver), samt om man har været tilfreds med det endelige resultat).
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en ganske god løsning, men lidt dyr.
En lige så god men billiger løsning er at lægge slangerne i forskallingsbrædder og med 1x2m alu.plader oven over, dette i stedet for de dyre varmefordelingsplader

Fordelen og ulempen ved denne type gulv er at det regulerer meget hurtigt, og ikke har noget varme gemt, forsvinder varmen er der hurtigt koldt. Men der er også varmt meget hurtigt efter at varmen kommer tilbage


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

man kan få en varme fordelings plade til at læge mellem forskalnings brædder
har lavet det hos min svoger
1 afrettet stampet sand
2 dampspærer
3 en flise 14x21x5. 1 gasbetong blog15x25
4 kento gulvstrøer imellem rockwol 2x150mm
5 forskalning varmefordelings plader gulvvarme slanger
6 krydsfiner 9mm husk at markere gulvvarme slangerne så man undgår at lave hul i dem
7 gulvpap trægulv
det er meget hurtigt varme i gulvet
har andvent termisol plader i køkkenet det er noget bøvlet at arbejde med kan ikke holde slangen nede så man skal slås med det mens man ligger gulvet

peer1have
Skrevet af FWM på 31 jul 2009 12:40
Det er en ganske god løsning, men lidt dyr.
En lige så god men billiger løsning er at lægge slangerne i forskallingsbrædder og med 1x2m alu.plader oven over, dette i stedet for de dyre varmefordelingsplader

Fordelen og ulempen ved denne type gulv er at det regulerer meget hurtigt, og ikke har noget varme gemt, forsvinder varmen er der hurtigt koldt. Men der er også varmt meget hurtigt efter at varmen kommer tilbage


Jeg har tænkt på at lave det sådan når jeg skal igang - det er en attraktiv måde at holde prisen nede - men jeg er usikker på om slangerne ikke får for lidt kontakt med pladerne til at det er effektivt? -Kunne man evt. lave bukket i pladerne selv efter en skabelon?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af peer1have på 31 jul 2009 23:15
man kan få en varme fordelings plade til at læge mellem forskalnings brædder
har lavet det hos min svoger
1 afrettet stampet sand
2 dampspærer
3 en flise 14x21x5. 1 gasbetong blog15x25
4 kento gulvstrøer imellem rockwol 2x150mm
5 forskalning varmefordelings plader gulvvarme slanger
6 krydsfiner 9mm husk at markere gulvvarme slangerne så man undgår at lave hul i dem
7 gulvpap trægulv
det er meget hurtigt varme i gulvet
har andvent termisol plader i køkkenet det er noget bøvlet at arbejde med kan ikke holde slangen nede så man skal slås med det mens man ligger gulvet

peer1have

Det er en fejlbehæftet konstruktion der vil noget!

Der er ikke et kapillarbrydende lag i konstruktionen

Damp/fugtspærren er fejlplaceret ved at  ligge på den kolde side af isoleringen, og der er stor risiko for kondensdannelse, som kan give svampeangreb af for skellig art.

En så lille trædeflade (flise 14 x 21) vil sikkert med tiden synke i sandet ved vibrationerne fra gulvet.

Flisen vil måske perforere fugtspærren med sine skarpe kanter, så der kan trænge fugt op nedefra.

Når der nu er jo flere fejl i konstruktionen, så jeg føler mig nødt til at spørge, om du har styr på din blandsløjfetemperatur, så temperaturen på gulvet ikke overstiger det tilladte?

Forøvrigt med hensyn til dit gulv i køkkenet findes der bøjler med modhagere beregnet til at fastholde rørene under montagen.

havde glemt at skrive damspærer på varmside
der 60 cm mellem hver opklodsning 60cm mellem hver strø samt 22m/m forskalning og 9m/m krydsfiner
dette gulv bevæger sig ikke ret meget
med hensyn til kabilær brydning er der udluftning i sokkel det er jo et gammelt hus der er tale om ca 150 årder er også lagt omfangs dræn.
der er mange nye huse hvor der kun er stampet grus under sundolidten.
gulv varme er monteret og tryk prøvet af vvser.
kunstruktinen er mere en15 år gammel gulv er skiftet til timbermann for to år siden der kontrolerede vi under 3 krydsfiner plader om der var svamp intet spor at se lugtefukt måling vise 18%-22%.
jeg er ikke nervøs for konstruktionen er stadig fast om man vil bruge den er op til folk selv

peer1have

Hej sunemr


Endte du med at lave den gulvløsning du beskriver


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis