Ny bolig, Nikotin lugt over de hele.. HJÆÆLLPPPPPP

Hey Alle

Jeg har lige fået et nyt bolig, men den tidligere beboer i boligen har røget som en skorsten.

Hvad skal jeg gøre for at få lugten og misfarvningen væk fra luftet og væggende evt. osse dør og vindues karmne..
 
Jeg har fået vide at jeg skal tage glasvæven ned i hele huset og sætte nye op og male.. ? Og give loftet en gang Stopgrund fra flugger og  vente 24 timer og male ovenpå den... Er det den rigtige måde...

Vil lugten og misfarvning fjernes på dette måde ??

Hjælpp.. Er åben for alle ideer...

Vh. Ole
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vask det hele ned med 3 dobbelt salmiak speritus, det tager nikotin og lugt
Som en bonus får du renset dine luftveje

Hvis du stiller nogle skåle med eddike rundt omkring, vil de optage lugten

Hvis det ikke kan tage det, kan du starte med de tiltag du selv nævner

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Afvaskning med salmiakspiritus. Har du træloft, brug trærens. Om det er nødvendigt at fjerne glasvæven ved jeg ikke.

En skål med eddike i de forskellige rum kan tage den sidste lugt.
der er altså inden grund til at fjerne. glasvæven fra væggen.. !!! Det lyder super ok.. Men det er altså meget slem.., Har nemlig fået at vide at hvis jeg maler over den gamle væg, vil lugten og de gule nikotin komme frem med tiden.. kan det passe..?
Det er nærmest umuligt. Mit hus er fra 1904 og der har formodentligt været røget heftigt i 90 år.
Jeg hev alt interiør ud, rev mange vægge ned, op med alle gulve, ned med alle lofter, brændte al gammel maling af, skiftede alle vinduer og døre osv osv.
Faktisk kommer stanken frem, hvis og når jeg f.eks. borer igennem en af de tilbageværende mure.

Det kommer selvfølgelig an på intensiteten og alderen af røgpåvirkningen.
Undertiden kan skåle med eddike gøre underværker, hvis det får lov at stå nogle uger.
Men der ud over meget, meget grundig afvaskning, grunding og lakering. Problemet er at stanken sidder også inde i kontakter, bag gerikter og fodpaneler, i skabe og alle hulrum, og i alle bløde materialer, som f.eks. din glasvæv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hey.. Nu tror jeg ikke det er så slemt med min bolig.. men det var mere med hvad jeg kunne gøre mens jeg skal male huset..
Annonce
Om Stopgrund fra Flugger er god nok, eller om folk her inde har nogen bedre produkter el. ide er.. Og om engang stopgrund er nok i loftet er nok.. ??
Jeg har væretude for samme problem da jeg hjalp en kammerat med at male.

Ned ti den lokale malermester og forklar dem problemet. Derefter beder du om noget terpentinbaseret maling til loft. De har det, men det er ulovligt at bruge uden at malerne går med åndedrætsværn osv.

Grunden til at nikoti er et problem er at det er vandopløseligt. Dvs når man maler med alm. maling trænger nikotinen bare igennem....

Eneste ulempe er prisen - Mener vi gav 1400 kr for 10L, men det var ALLE pengene værd
Rådet med eddiken er en skrøne, jeg har prøvet at finde noget kilde hertil. Røgen sidder i vægge og loft.

Hvis røg også er sivet igennem hulrum i vægge og gulve/loft, vil lugten nok aldrig forsvinde helt med mindre man dampspærrer hele vægge, gulve og lofter og lægger nye lag gips og gulv sådan at det bliver nærmest 100% lugtfri.

Du skal nok lufte godt ud i lang tid fremover, åbn døre og vinduer hele dagen så ofte du kan

PS: fik du nedslag i prisen på boligen?

 

Næh, Handyman, det er sandelig ikke en skrøne.
Jeg stod i Malaga og skulle køre hjem i en Mercedes, der var så tilrøget, at man skulle tro, at det var løgn, tilmed lugtede den af ækel parfume, som man kunne forestille sig et billigt og tarveligt bordel kunne lugte.
Jeg var røvknust, men stillede så en balje med et par liter eddike ind i den, vaskede rat og gearstang nødtørftigt, og efter 3-4 dage var det til at opholde sig i vognen uden at kaste op, hvorefter jeg kunne påbegynde turen hjem. Baljen blev stående åben hele vejen hjem.
Da jeg så fik den hjem, blev hele interiøret gennemskrubbet og eddikebaljen blev stående en måneds tid. Nu er der ikke den stank længere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay... men du ktm vaskede bil med eddike, det er ikke det samme som at stille en skål med eddike og rense et tilrøget bolig. I mine øjne er det fortsat en skrøne.

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også