Brændeovnen afgiver lugt

Hej,

Jeg oplever et problem med at min brændeovn afgiver en underlig duft. Den minder mest af alt som når man stryger tøj.

Dette har ikke altid været et problem. Vi har fyret med brændeovnen hele sidste vinter, men i slutningen af fyringssæsonen begyndte den at afgive den her underlige duft. Det eneste der er sket, er at lågen til brændeovnen har været hevet af ved et uheld. Den er monteret korrekt på igen.

Der er ikke tale om røg i stuen. duften kommer heller ikke med det samme. Den kommer typisk efter 10-20 minutter med optændt brænde. altså når brændeovnen er godt varm.

Er der en der har en ide?

Med venlig hilsen

Thomas Laursen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne man tænke sig, at nogen har spildt et eller andet på ovnen eller lagt noget på den som er smeltet og løbet ned bagpå, stearin, plastic??? Har den fået ovnsværte?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er op til dig selv, men det lugter fælt, og giver en pæn ovn.

Men så skal jeg ikke klåge i hvad der kan give dig lugtgener.

Første gang jeg fyrer op i mine ovne, efter stilstand i en periode, kommer der også en sær lugt, som skyldes støv, der har lagt sig og som brænder af, men det gælder jo ikke hvis det er hver dag det sker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Selve lugten er faktisk ikke ubehagelig. Den er som om jeg står og stryger en skjorte. Jeg syntes bare det er underligt den pludselig kom. Jeg rensede ovnen tidligere i dag, og forsøgte med en optænding for at se om det havde gjort en forskel. Det havde det så desværre ikke.

Jeg gik tæt på de forskellige dele af ovnen for at lugte hvad det kunne være som afgav lugten, og det tyder på det er det "ikke isolerede" rør vi har inde i stuen. Meget mystisk.

/Thomas
Jeg oplever også en lugt i stil med den du beskriver, men det skyldes at røgrøret bliver for varm.

 

 

 

Annonce
Fandt i nogensinde ud af hvad det skyldtes? 👀
Der er vel ikke noget at sige til at en brændeovn lugter som et strygejern i brug. Støv der lægger sig på brændeovnen er i stor grad tøj fibre. Da en brændeovn bliver varm som et strygejern, er det næsten det samme.

En ny brændeovn vil lugte af maling ved de første optændinger 
Det jo ikke et svar. Jeg står i samme problematik. Og det er ny opstået. Vi har støvet den af overalt og renset alle steder. Lige lidt hjælper det 😅
Kender godt lugten/duften, ved ikke hvor det stammer fra men jeg gør som Mette siger: "lev med det.
Hvis det er lugten som et varmt strygejern, kan du nok ikke gøre noget ved det. Hvis du vasker den af med andet end vand, vil sæberester også afgive lugt. Når der varmes op vil der ske en delvis forbrænding.

​Denne tråd omhandler en lugt som et strygejern, ​så ​er det selvfølgelig ikke sæberester, da det vil give en anden lugt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også