Undertag - hvad vælger man?

Hej,

Har i noget at sige om Monier Divorol undertage? Jeg ser at de kun giver 15 års garanti på det, men den garanti periode har jeg set for flere forskellige leverandører, så det er vist meget normalt?

Er det hit eller skidt (til prisen). Det skal siges at det skal ligge under et Decra tag hvor taghældningen er over den hældningsgrad hvor de anbefaler at lægge undertag under ... det bliver bare lagt for en sikkerheds skyld.

- Martin
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så lad være med at lægge det, banevarer undertage er noget fanden har skabt. I min verden er der fast undertag og intet andet der virker. der er så mange problemer med banevarer......

http://www.lyrk.dk
Smid huntonit undertag på i stedet for.

Forventet levetid MINDST 50 år, erfaringer har vist det sikker holder 70-100 år.

Men uanset hvilken hældning det er, så ville jeg altid bruge undertag under stålplader, selvom jeg ikke ville lægge stålplader, da der findes så mange andre gode alternativer, uden alle de ulemper der er ved ståltage.



som koluda skriver huntonit undertag det er det nemmeste og mest holdbare at lægge på
det mest holdbare er tagkrydsfiner og tagpap, huntonit er dog en del billigere, om kvalitet vs pris hænger bedre sammen med huntonit ved jeg ikke, men et rigtigt fast undertag er uden tvivl Rolls Royce modellen

http://www.lyrk.dk
Det gør det helt klart, jeg mener slet ikke det kan forsvares af bruge så mange penge på et undertag i pap, med mindre det benyttes vingetegl, eller det er en meget kompliceret tagflade.

Huntonit koster 25,- pr. m2 i materialer, og lægges godt 6 gange hurtigere end tagpap på finer.

Tagpap ca. 6 gange dyrere end huntonit i materialerne alene, dertil kommer så den længere læggetid med tagpapen på finer eller rupløjet brædder.

Forventet levetid på huntonit mindst 50 år.

Forventet levetid på tagpap ???

Hvis vi snakker levetid vs. pris så skal tagpapen holde mindst 300 år.

Fordele ved huntonit:
Billigt
Nemt at lægge
Diffusionsåbent så der kan isoleres helt op til undertaget
kan lægges både som ventileret eller uventileret.

Ulempe ved huntonit:
Ikke velegnet til tagflader med under 15 graders taghældning.


Fordele ved tagpap:
Lang levetid
Kan lægges helt ned til 2 grades taghældning
Nemt at lave inddækninger, skotrender osv.

Ulemper:

Helt klart det dyreste undertag man kan vælge.
Diffusionstæt så der kan ikke isoleres helt op til taget, dvs. kan kræve hævning af spærene, hvis det eksisterende tag er isoleret, og kræver en højere indbygningshøjde ved samme isolering tykkelse.
Tidskrævende at lave i forhold til huntonit
Kræver ventilation for at begrænse skimmel på bagsiden af pladerne, hvis det lægges på krydsfiner er skimmel på bagsiden af disse næsten umuligt at undgå, burde kun lægges på rupløjet brædder for at begrænse omfanget af skimmel vækst.


Men nu er jeg jo også Huntonit mand til fingerspidserne, har mere eller mindre ikke benyttet andet siden jeg startede for mig selv.

Hvad mener du er fordelene ved det faste undertag i tagpap på krydsfiner.
Annonce
Jeg mener fordelene ved tagpap undertag er rimelig klare, men at prisen så er noget højere end på feks Huntonit, som du siger har en levetid på 50 år, det gør jo at man ville tænke sig om en ekstra gang inden man tog valget. Med mindre det selvfølgelig er vingetegl.

Den store tagtømrer er jeg ikke, og min erfaring begrænser sig mest til banevarer, hvor erfaringerne stort set kun er dårlige, fordi jeg endnu ikke har set nogen der har styr på at lægge det rigtigt ved tagfod, valme, udhæng, kip, udluftning osv osv. Det er vel ikke for sjov at det i feks. Norge er direkte forbudt at bruge undertag i banevarer.

I dit "visitkort" til sidst i dine indlæg står der jo også "Nyt tag, tagrenovering" så jeg kunne forestille mig at du har noget mere forstand på det end mig. Det kræver tit at man også interesserer sig for emnet, og for mig at se er tagarbejde for "groft".

Forresten hvorfor er du af den overbevisning at risikoen for at der kommer skimmelsvamp på indersiden af krydsfiner og ikke ru brædder ? og hvorfor skulle der komme skimmelsvamp hvis der er den udluftning som der skal være ?

(jeg ville personligt ALDRIG lægge isolering tæt op til undertaget, uanset konstruktion)

http://www.lyrk.dk
Hej Naver

Det er faktisk et kendt problem, at der lettere kommer skimmelsvampeangreb på undersiden af krydsfinertagplader end på pløjede brædder, men det er også rigtigt at problemerne mindskes med en god ventilation.

Der ses ofte problemer med skimmelsvampe på nordvendte krydsfinerundertage, og personlige teori er, at solens varme presser fugten over på den kølligere nordside, hvor den så kan kondensere på krydsfineren, og da der i modsætning til pløjede brædder er en spærrende limflade lidt inde i krydsfineren, bliver fugten forholdsvis høj i overfladen, og danner således grobund for skimmelsvampe

En utæt dampspærre kan være prolematisk i disse konstruktioner også.

Skrevet af Naveren på 01 aug 2009 13:06
Jeg mener fordelene ved tagpap undertag er rimelig klare, men at prisen så er noget højere end på feks Huntonit, som du siger har en levetid på 50 år, det gør jo at man ville tænke sig om en ekstra gang inden man tog valget. Med mindre det selvfølgelig er vingetegl.

Den store tagtømrer er jeg ikke, og min erfaring begrænser sig mest til banevarer, hvor erfaringerne stort set kun er dårlige, fordi jeg endnu ikke har set nogen der har styr på at lægge det rigtigt ved tagfod, valme, udhæng, kip, udluftning osv osv. Det er vel ikke for sjov at det i feks. Norge er direkte forbudt at bruge undertag i banevarer.

I dit "visitkort" til sidst i dine indlæg står der jo også "Nyt tag, tagrenovering" så jeg kunne forestille mig at du har noget mere forstand på det end mig. Det kræver tit at man også interesserer sig for emnet, og for mig at se er tagarbejde for "groft".

Forresten hvorfor er du af den overbevisning at risikoen for at der kommer skimmelsvamp på indersiden af krydsfiner og ikke ru brædder ? og hvorfor skulle der komme skimmelsvamp hvis der er den udluftning som der skal være ?

(jeg ville personligt ALDRIG lægge isolering tæt op til undertaget, uanset konstruktion)

Jeg er tagtømrer med stort T, som flere sikkert har bemærket herinde,
og netop derfor går jeg meget op i undertaget og tagbelægningens kvalitet.

Deler man fordele og ulemper ved de forskellige undertags løsninger, syntes jeg ikke at tagpap på krydsfiner er det bedste valg.

Jeg vil give dig ret i at det er det mest holdbare undertag der kan laves, men dette gør det ikke til det bedste valg, det er kun enkelte tilfælde at dette undertag er det bedste valg til opgaven.

Valget af undertaget skal tages udfra hensyn af tagets opbygning, og det er helt klart taghældningen, isoleringens placering, damspærrens tæthed, og hvor kompliceret tagfladen er, samt hvad der skal monteres af tagbeklædning der afgør dette.

3 store ulemper ved tagppap er:

1. Hvis det udføres på et eksisterende tag, så skal der tit laves påforing på spærene, for at sikre den rette afstand ned til isoleringen.

2. Det skal etableres rigeligt med udluftning, da netop underlaget i krydsfiner hurtigt sætter skimmel ved fugt i konstruktionen, specielt hvis damspærren er af ukendt tæthed, er denne undertagsløsning måske ikke egnet.

3. Prisen er 300-600% dyrere i forhold til et traditionelt undertag.

Jeg er heller ikke selv tilhænger af banevarer, undgår dem faktisk helt.

Men huntonit undertaget har jeg ingen problemer med at benytte, på så godt som alt vi laver, da jeg selv mener det er det bedste undertag på markedet.

Men med mindre at kunden selv spørger efter et fast undertag i krydsfiner og tagpap, så er det generelt ikke noget jeg anbefaler til kunderne, de dobbelt falsede tagsten vi lægger i dag, er jo ekstremt tætte, og derfor ligger undertaget godt beskyttet mod sollys og vandpåvirkning, det taget i betragtning syntes jeg ikke at den store udskrivning, til det dyre undertag i tagpap og krydsfiner kan forsvares.

ok, det er da spændende at få noget info fra folk der virkelig har forstand på det, og ikke bare snakker ud af den blå luft. Jeg vil da tage de ting i 2 har skrevet til eftertanke, selvom jeg dog ikke bevæger mig frivilligt op på et tag

Jeg er i øjeblikket ansat hos en temmelig ung mester som desværre ikke helt har fanget det der med hvordan et tag fungerer, og desværre er han af typen der tror han er tagkonge nr 1, og desværre ikke rigtigt vil tage imod små gode råd. Det er frustrerende at tage på arbejde hver dag for så at vide at det man laver faktisk er noget rigtig lort.....hvad værre er, intet er der at gøre i øjeblikket. Jeg håber på bedre tider så jeg kan skifte job eller evt starte selv, og håbe på at få fat i nogle kunder som værdsætter godt gammeldags håndværk.

http://www.lyrk.dk
Hvis man er omhyggelig med at lave ventilation ved tagfoden, og lægter under Tagfineren fra tværgående ventilation, samt monterer klipfisk lags tagryggen på begge sider, giver det ikke nogen skimmeldannelse på bagsiden af pladerne. Har lavet en del af denne type tage. Lige for tiden er det den gamle eternit der bliver afmonteret, og som så for lægter, plader og pap af listetækning. Men det er vigtig man er omhyggelig med den ventilation. Uanset om man vil eller ej er krydsfiner og sbs underpap kongen af undertag.

Hilsen Tagdækkkeren


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis