Bådvarme

Hej båd/ og andest godtfolk

Jeg har ervervet mig en bette træbåd og står og mangler en god fornuftig lille varmekilde, der ikke bruger strøm.
Jeg havde tænkt mig noget i stil med den POD EG HÅ  som er vist i denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...afv/topic/

Jeg har været nettet rundt nogle gange og snakket med nogle forhandlerer der HAR solgt dem men det er ikke lykkedes mig at finde en.

Er der nogen der ved hvor de kan skaffes og hvad man må give for sådan en fætter.

ps. billederne er fra Nyk S. da vi hentede den hjem til Hobro.

Hilsen Jens

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så kommer du nok til at lede forgæves, for så vidt jeg ved produceres GE-HÅ ovnen ikke mere. Det var rent tilfældigt at jeg lige havde en Brochurer af den liggende, og den er fra 1978 det er lige som et par dage siden.
Men du kan købe dig en Reflex ovn, det er et olie potte fyr der fås i flere størelser, og så vidt jeg lige husker fås det også med en indbygget spiral der kan trække et par radiatorer.

V.h.  Håndværkeren
Nej de laves stadigvæk, det er bare fordi de er svensk mærke POD. her er en svensk handler og POD hjemmeside... hvor det hele står. har selv lige sat en i min egen båd virker godt, men jeg har sat pumpe på da mine radiator ligger under fyr højde.. jeg var heldig og finde en brugt med radiator til 2500kr i dba.dk. sådan et nyt anlæg kan hurtigt løbe i 8-10.000sek kr..
Hilsen Dan

http://www.hjertmans.se/
www.abpod.se
Der er det med Refleks at deres regulator ikke tåler at båden hælder, ihvertfald ikke uden spildbakke og en lavere liggende opsamlingstank.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har en ovn med indbygget tank på ca. 13 l. der kan erhverves for 600 kr. ovnen kan heller ikke klare de vilde krængninger men brænder godt og er økonomisk, den er firkantet og måler ca. 80x80x40 cm. Den yder op til ca. 4 kw.

Dr_Lyn
Jeg kommer lige i tanke om at, jeg da har en fin brugt Refleks m 66, som skulle ha' været i Tøffen, men den er jo solgt. Ovnpris med en del skorstensrør 1200kr

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce

Jeg takker alle for de hurtige svar.

Lynæs jeg synes det lyder interresant men hvor lidt varmer den for det er jo en lille båd den skal sidde i og spilder den når båden ligger på siden, som nogle skriver?

Nu skulle du vel ikke have et billede?

Tak

som jeg lige ser den ligner det samme princip som de gamle Morsø oliekaminer hvilket er ganske udemærket hvis det er tilfældet.

Har du erfaring med at sejle med sådan en i båden, hvor meget den kan spilde og om den brænder som den skal når det gynger lidt. ?

Den kommer ikke i før til efteråret så jeg kan godt vendte til mandag.

De findes jo i et utal af både, og de dur da. Jeg har tidligere haft en i en spidsgatter, men må indrømme at, den aldrig brændte under sejlads. Den bli'r hurtigt varm, så jeg har vel aldrig syntes det var nødvendigt. Men det var rart at få tørret båden ud efter en hård/våd sejlads. Og få tøjet tørret, Ellers kunne det godt ende med en ret klam båd. Husk at ild kræver ilt, så der skal luft ind i båden. Der var en hane på regulatoren, som blev brugt til slukn., og ovnen var monteret midtskibs. Der var en spildbakke, men jeg så aldrig noget i den.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg ville godt veksle ovnen med en lille spånsuger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis