Pillebrændeovn eller varmepumpe?

Hej folkens

Er blevet den lykkelige ejer af mit barndomshjem, og nu skal det hovedrenoveres!

Har en stue på omkring 25kvm, og en trappe op til 2 værelser, på hver 19 kvm ca. Der står en gammel brændeovn nu, som har kunnet varme både stuen og værelserne op. Har hele tiden regnet med at skulle købe en god solid pilleovn, men er begyndt at overveje varmepumpe. Nogen god ide? Ved ikke hvorfor, men har en ide om, at den på ingen måde kan varme de 3 rum op, som jeg går ud fra en pilleovn kan? Og så er det jo helt minimalt med arbejde, når man har varmepumpe
Budgettet er 20000kr.

Tømreren

CHRiSTiMSeN
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lade den gamle brændeovn stå, og så tilføje en varmepumpe. Så har du samtidig muligheden for air condition om sommeren.
Pilleovnen "snakker" vel meget i en stue og skal passes
Varmepumpen er heller ikke lydløs, men mere behersket og skal ikke passes og kan køle, hvid det ønskes.
Brændeovnen er god at have, hvis varmepumpen skulle få det for koldt på særlig kolde vinterdage.
Brændeovnen kan du vel fyre gratis i med din beskæftigelse.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kan høre jeg glemte at nævne at brændeovn er udelukket, da jeg slet ikke gider alt det arbejde med sådan en. Ved folk vil sige det ikke er besværligt, men de synes jeg bestemt. HAr masser af andet at bruge min tid på. Men ellers god ide, hvis jeg var til brændeovne;-)
Har intet imod en pilleovn, men hvis en varmepumpe kan klare opgaven, som jeg har beskrevet, kunne den godt komme på tale?

CHRiSTiMSeN
En varme pumpe kan sagtens klare at opvarme dit hus, jeg er dog ikke sikker på om 20,000,00 Kr. er nok hvis det er en rigtig varmepumpe du vil have.
Jeg har nogle bekendte på Fyn der opvarmer hele deres hus med en varme pumpe. Huset er på 250 m2. incl førstesalen. De har dog ikke mere end 18 + i huset året rundt, så kan du affinde dig med det så er det vel sagen for en dovenkrop som dig
Jeg bor selv i et gammelt dårligt isoleret hus på 92 m2 og opvarmer det hele med min brænde oven hvor jeg fylder brænde på et par gange i døgnet.
At du skulle beholde den gamle brændeovn, tror jeg bliver tvivlsomt om du kan, da der er nye meget skrappe regler for brændeovne i dag.

V.h.  Håndværkeren
Lyder som om en varmepumpe bliver for dyr så.Det bliver umiddelbart en pilleovn så...

CHRiSTiMSeN
Prøv at bruge søge funktionen, her på LDS.
Der er rigtig meget info.
Du kan nok finde noget til 15-20K der kan klare det hele.

Du må også gerne bruge den brændeovn der står der, men når der skal sættes noget andet op, skal det leve op til de nye krav.
Og selv om den har været taget fra for at renoverer, må den gerne sættes op samme sted igen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Jeg er stor fortaler for varmepumper. Men jeg vil også nok mene at du skal give lidt mere end 20K for det, hvis det skal kunne klare huset på en retfærdig måde.
Prøv evt at søge efter noget brugt. En alm Luft/luft vil kunne yde en stor hjælp til din brændeovn. Og i visse tilfælde overtage jobbet.

Når du så får lidt mere tid(penge) kan du finde noget andet.
Piller koster jo også. Og der er meget arbejde med den kontra en varmepumpe, der blot skal tilses en gang om året.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Går ud fra en pumpe, bruger en del mere strøm end en pilleovn, eller er jeg gal på den der? For så kan en ordenlig varmepumpe vel kun betale sig, hvis de bruger det samme i strøm...

CHRiSTiMSeN
Jo. En pumpe bruger nok en del mere end en pilleovn.
Men det er ikke sådan du skal regne det ud!

Ved en VP koster det strøm at have kompressoren kørende. Varmen for den fra udeluften som er gratis.
Ved et pillefyr koster det strøm at have snegl og blæser til at køre. Og varmen kommer fra piller der brændes af. Og de koster lidt!! Derfor skal du se det i et andet perspektiv end blot strømforbruget.

Men du skal samtidig vurdere hvor meget varme du skal bruge. Det har en hel del at sige.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Regner med at bruge for max. 6000kr om året i piller, tror endda også det bliver billigere. Det er det kontra det mere forbrug af strøm til varmepumpen=?

CHRiSTiMSeN
Jeg har hørt at en pilleovn larmer , jeg har selv lige købt en brændeovn og det var kontra en pilleovn
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis