klip bøgehæk

hejsa

jeg skal snart til og klippe min bøgehæk,den er blevet lidt for bred (tyk)  ,sker der noget ved og klippe den tynder?det er vel nu man skal gøre det? ikke?den er fra 1953.

håber i forstår

Mikael

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo gå du bare igang, klip den dog ikke kortere end 25 cm fra stammen så den bliver 50 cm. bred ialt. Den vil nok virke noget nøgen der første år efter men den skal nok sætte nye skud igen.

V.h.  Håndværkeren
I tillæg til håndværkerens svar: efter råd fra en gartner klippede vi vores ind til ca. 15 cm . fra stammen på den ene side - og året efter så den anden.
Formålet skulle være, at den så har bladhang nok til at være stærkt levedygtig og derfor vil skyde endnu bedre, end hvis man klipper begge sider ind på en gang.  -og du er heldig, at det er en bøg, for den skyder også villigt fra bunden - hvilket ikke er tilfældet med vores naur.

Efter indklipningen skal den kun studses let året efter, så den danner en fin forgrening - altså klippes lidt længere ind, end den "færdige" bredde.

Mvh.

Jan R.
du kan roligt klippe den ind til 15 cm en side 1 år anden side året efte ven med toppe
med dette mener jeg toppen må godt klippes men der skal værer god bladvækst
har klippet min egen ind 2 gange og ned 1 gang med en meter
bøge hækkeer megt hårdføre
så god fornøjelse
peer1have
Hej
Klip ikke alt det grønne af, det er med til at danne fotosyntese (plantens liv), tag det i nogle omgange
Når en bøgehæk har den højde og bredde man synes den skal have, er det fint at klippe ind til sidste år klipning når den klippes og dermed ikke ligge mere på år efter år sådan holdes den i højde og bredde.
Hvis der klippes meget af, så pas på den ikke får det for tørt i denne sommervarme (vanding), og evt. lidt biologisk gødning der er langsomt optageligt.
God fornøjelse
Jeg troede det bedste tidspunkt at klippe den ind/ned er om vinterne eller tidlig forår, men det er måske mig der er gal på den?

Venlig hilsen

Jens

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis