Bordplade til kontor

Hej forum, Jeg kunne tænke mig at lave en bordplade som den i min vedhæftede skitse. Jeg forestiller mig 2 "længer" i ask eller eg, som først samles og hvor rundingen til kontorstolen derefter udsaves med stiksav og afrundes med overfræser. Har nogen erfaringer med sådan et projekt? Og er det meget kompliceret? javascript:amaf_insertHTML('%3Cimg%20src=%22/Portals/0/activeforums_Attach/bordplade.jpg%22%20border=%220%22%20/%3E');amaf_toggleInline(5118,19670,0);
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til pkjacobsen.

Det er ikke så svært, men hvorfor en extra samling på den korte vinkel?.

Du skal lave dig en skabelon til at fræse efter for at undgå u-jævn-heder i din runding.
 
Brug evt. et stykke gl. spånplade til skabelon,lav et cirkel-slag i denne med din over-fræser, så er det ikke så vanskeligt at lave.
Nu skriver du ikke hvor tyk din bordplade skal være, jo tykkere jo vanskeligere vil det være at lave en pæn og jævn runding.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
pkjacobsen: På din skitse består det lille stykke af to? Hvorfor?

Jeg har jo en del gange lavet sådan noget lign. til folk, og synes således ikke, det er svært. Men har du lidt snilde, går det såmænd nok :-)

Den måde man kan samle bordpladen på, er ved at fræse en not i kanten/enden af bordpladen, og med et stykke liste/tyndt krydsfinér til at styre bordpladerne. Du bør så bruge nogle samlebeslag, så borpladen kan spændes helt sammen.

De samlebeslag jeg tænker på, ser sådan ud:
http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.27/274421.HTM

I stedet for notlisten kan du bruge samlekiler:
http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.27/275725.HTM

Hvis du vil lave en elegant samling, så består den kun af én! Og det jeg tænker på, er en gehringssamling. Men det tager jo noget ekstra materiale.

Det med at skære rundingen ud, hvor du sidder, er det mindste af bøvlet. Det er således tilskæring og samling af bordpladen, der volder folk det største besvær.


Svend Erik

Bygningssnedker

Hov, der har sneget sig en fejl ind i min skitse. Der skal selvfølgelig kun være een samling. Hvad er en gehringssamling?

Til pkjacobsen.

En gerings-samling er en 45 gr. samling.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
pkjacobsen, en gehringssamling er samling, der går fra hjørnet til midt på din runding. Eller helt korrekt en 45° samling. Søgte lige efter et billede, men fandt ikke noget brugbart.

Jeg var næsten klar over, det var en fejl ved tegningen, med en ekstra samling.

Svend Erik

Bygningssnedker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis