Gulvvarme varmer konstant

Hejsa

Bor i et hus fra 1965, hvor der er gulvvarme i det ene badeværelse. Gulvvarmen er styret af en alm. rumføler med pakdåse under. Mit problem er, at der konstant er varme på gulvet - om det er fuld varme eller moderat varme, kan jeg ikke vurdere. Jeg kan p.t. ikke gennemskue hvad der er galt.

Jeg har forsøgt mig med at pille rumføleren af, og opdagede at der ingen modstand var i pinden i pakdåsen - jeg lirkede til fjederen, gav den lidt wd40 og skiftede så pakdåsen samtidigt. Nu virker den del som den skal (tror jeg); der er i hvert fald modstand i pinden, og den glider på plads efter tryk på den. Jeg monterede rumføleren igen, men gulvet er fortsat ligeså varmt. Kan rumføleren være itu - sker det? Andet jeg kan gøre inden jeg ringer til vvs'eren...?

For en god ordensskyld; det er ikke restvarme jeg kan mærke i gulvet. Jeg har i mellemtiden monteret en radiator mere i et andet rum, så systemet har været tømt for vand, og der var gulvet helt koldt.

Et afsluttende helt banalt spørgsmål: Hvornår løber der varmt vand til - når pinden er i udgangsposition eller bundposition?

På forhånd tak.

/Bellini

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen bud? Skal jeg virkelig flå muldvarpen og ringe efter hjælp...?

 

Jeg ved positivt, at det ikke er restvarme (vandet har været af systemet) - men derfor er det en god idé alligevel. På den måde kan jeg tjekke at pakdåsen og "det før den" virker som det skal.

Derefter kan jeg forsøge at sætte en rumføler fra een af radiatorerne på....

/Bellini

 

Nu vil jeg så lige bryde lidt ind
Er det rumføler eller returføler du har på dit radiatorsystem? sidder dine ventiler i toppen eller i bunden ? Hvis de sidder i toppen er det rigtigt det du kalder dem nemmelig rumføler, men sidder de i bunden af radiatoren er det højst sandsynligt returventiler.
Forskellen på en returføler og en rumføler(fremløbsføler) er at returføleren føler temperaturen på vandet og fremløbsføleren føler på rumtemperaturen.
Hvis det er lavet ordentligt (gulvvarmen altså) så kan du ikke bruge en rumføler fra en radiator, men en retur føler istedet. Du bør faktisk ikke kunne montere et følerhovede fra en radiator på ventilen , da sædet hvorpå føleren spændes på er neget større på en returventil en på en rumføler.
Bare lige lidt info så vi kan få alt det føler halløj på plads ;-)
Hej, jeg har ikke fået gjort mere ved det - vil straks prøve at sætte en tvinge på, og se om det lukker for varmen.

Smeden -> Kan jeg med det blotte øje se forskel på en returføler og rumføler? For mig at se ligner det en alm. rumføler som sad på en radiator fra firsene (ligner dem man bruer i dag, bare grå og mere trist i designet). Der går 2 kobberrør op fra gulvet, og på stykkey imellem disse sidder føleren.

/Bellini

 

Annonce
Fik taget et par billeder....

Pakdåse, udluftningsventil m.m.-

Føleren:

I øvrigt; på alle radiatorer i huset, sidder føleren i toppen.

/Bellini

 

Jeg satte i går en tvinge på pakdåsen, og det ser ud til alt frem til dér virker fint: gulvet er koldt her til morgen.

/Bellini

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis