Placering af gulvvarme i gulvkonstruktion

Jeg skal igang med at renovere gulvet i et hus fra 1959 og vil i den forbindelse gerne isolere gulvet, støbe nyt gulv og få lagt gulvvarme. Øverst skal der være en flisebelægning. I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om den bedste løsning er:

1) Støbe gulvvarme slangerne ind i betondæk

2) Lægge gulvvarmen ovenpå betondækket

Umiddelbart hælder jeg selv mest til 2), da jeg har hørt, at det giver en mere fleksibel og hurtigere opvarmning, da man ikke skal vente på, at hele betondækket opvarmes. Jeg vil meget gerne have jeres input til hvad den bedste løsning er og eventuelt hvordan 2) kan laves bedst og billigst.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige du kun kan lave nummer 1. Slangerne skal netop støbes ind i betonen, for at få mest glæde at gulvvarmen, godt nok vil det som du siger tage længere tid og varme op, men sådan er det med gulvvarme. Hvis du alligevel skal hen og have isolering under, så er det da ogå det nemmeste. opbygning kunne se sådan her ud:

Grus/afretning
Flamingo bats 300 mm
Rionet opløftet fra flamingoen
Gulvvarme slanger sættes fast på rionet
og så 12-14 cm beton.

dvs slangerne bliver støbt ind i betonen.

De afgiver stråle varme, dvs varmen fra slangerne går skrå ud/op af, så jo længere nede slangen ligger (ca 8 ca fra top af færdig betongulv) jo mere vil varmen sprede sig på toppen af gulvet, og jo længere tid vil det selvfølgelig også tage og varme op, men sådan er det med gulvvarme.

Jeg kan faktisk ikke se hvordan du vil lave nummer 2 hvis du også skal isolere under gulvet?

Ellers brug søgefunktion, jeg har lige lavet ovenstående projekt, og der er meget hjælp i søgningen

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Njaa sådan behøves det vel ikke altid at være.

Opklodsningsgulv med varmefordelingsplader giver både varme fødder og reagerer ligeså hurtigt som en radiator - dvs at gulvvarmen kan reagere ligeså hurtigt som vejret slår om eller lysindfaldet i boligen ændrer sig i løbet af dagen, jeg har efterhånden været i en del nybyggede huse hvor det var stegende hedt om eftermiddagen fordi varmen der løb igennem betonen i gulvet om natten endelig var nået op til overfladen og pex'en skulle holde lige godt om den ligger indstøbt eller ej ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis