Udvendig isolering med flamingo/polystyren?

Hej Alle

Min mand og jeg bor i et gasbetonhus på 84kvm fra 56 som trænger til ekstra isolering. Vi vil gerne isolere udvendigt med flamingo da dette er billigst.

Er der nogen herinde der har lidt forstand på sådan et projekt eller har prøvet det selv?

Har indhendtet mange forskellige tilbud og er lidt i tvivl herudfra hvad der er nødvendigt og hvad der ikke er.

Hvordan skal facaden gøres klar inden?
Skal alle rester af gammel plasticmaling af?
Løs pusds? Revner?
Skal væggene rettes fuldstændigt op eller er det ligemeget med små skævheder?

Er det ok bare at klæbe pladerne op med den dertil egnede klæbemasse eller skal der dybler i?

Skal der en speciel sokkelprofil på eller er det ikke nødvendigt? (naboens hus har ingen speciel sokkel, bare samme tykkelse flamingo hele vejen ned.)

Puh det var et langt indlæg, sorry. Håber der er nogle kloge åger derude;-)

Tak
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billigst eller ikke billigst, du skal bruge hårdbatts fra eks. rockwool, man må ikke bruge flamingo i en væg, kun i gulv og under jordniveau.
Batts sættes op med specielle skruer med sådan et stort hoved af plastic.

Resten kan jeg ikke svare på.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Har talt med byggestyrelsen og det bliver højst sandsynligvis lovligt pga lempelse at brandkravene her ved udgangen af året eller starten af 2010. :-)

Desuden har jeg tænkt mig at isolere med flamingo uanset hvad, jeg skal have isoleret og har desværre ikke råd til ikke at vælge den billigste løsning.
Min nabos hus som er bygget identisk med vores er isoleret af den tidligere ejer med flamingo og de har ingen problemer med dette.

Ellers tak for et velmenende råd.

Hej

Tror nok det er lovligt. Tjek evt. www.isologi.dk. Såvidt jeg ved, er der også andre isolatører, som benytter flamingo.

Skrevet af louisianna på 27 jul 2009 17:48
Har talt med byggestyrelsen og det bliver højst sandsynligvis lovligt pga lempelse at brandkravene her ved udgangen af året eller starten af 2010. :-)



Ja den skulle være go nok - men det er nu altid godt lige at se om det vliver vedtaget. Under alle omstændigheder er det først lovligt når det fremgår af bygningsreglementet, og ikke før. Forslaget om ændring kommer formentlig kun til at gælde enfamiliehuse, og der følger nogle udvendige overfladekrav med. Sikkerhedsmæssigt vil der også være nogle ting man lige skal have med under arbejdet - det er særligt afslutningen ved "jord" og rundt omkring vinduer og døre. Blotlagt polystyren er nemlig rigtigt nemt at antænde.

Min nabos hus som er bygget identisk med vores er isoleret af den tidligere ejer med flamingo og de har ingen problemer med dette.


Ingen problemer...... Der er for nuværende tale om en ulovlig konstruktion, og hvis huset blev handlet så var de på den. Hvis ændringen kommer i bygningsreglementet, så kan det blive lovligt hvis det lever op til reglerne.

Mvh.

René

Ja og hvis det brænder dækker forsikringen ikke, så står du med et lån og intet hus.

Jeg tror forespørger skal undersøge kvardratmeterprisen for flamingo incl. et eller andet til at smøre på, da der sikkert skal et eller andet dyrt på bagefter for at få eks. puds til at hænge fast. Det samme gælder ikke for hårdbatts, de er mere ru i overfladen.

Jeg syntes det er ærgeligt projekt pga. penge vil spørger udføre det ulovligt. Hvad med at lave en side ad gangen med de rigtige materialer og så lave det over tid, efterhånden som man får råd. Jeg regner med at det er gør det selv.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Hej igen.

Ja alle nye oplysninger er selvfølgelig volkomne. Men nu var det egentlig selve arbejdsgangen jeg spurgte til og ikke så meget om i synes det er en god ide:-)

Jeg er i kontakt med min forsikring og jeg laver det selvfølgelig ikke medmindre de siger god for det. Så selvfølgelig skal huset være forsikret.

Mht naboens hus, så har de nuværende ejere jo købt det da det allerede var isoleret med flamingo, så vidt jeg kunne forstå er der jo ingen problemer så længe det fremgår af tilstandsrapporten. Og naboen er desuden jurist, så jeg er ret sikker på de ville have gjort noget hvis de synes det var nødvendigt eller hvis muligheden var der.
Når byggestyrelsen lemper på kravene er det jo desuden ikke længere et problem i forhold til ejerskifte, så det håber jeg på bliver en realitet.

Mht at pudse ovenpå flamingoen PeterR, har jeg ret udførlig vejledning fra et firma i Tyskland som sælger alle produkterne(plader, dybler,arbmeringsnet, hjørnelister, spartel, puds osv.) Der skal armeringsnet ovenpå flamingoen og pudses herpå. Jeg har fuld tiltro til metoden da det er enormt udbredt syd for grænsen og bliver lavet sådan dernede hele tiden.

Men tak for kommentarene, jeg  blev ikke så meget klogere på selve arbejdsmetoden, men vil da alligevel tygge lidt på jeres kommentarer.

Mvh
Anna
Skrevet af louisianna på 28 jul 2009 11:42

Mht naboens hus, så har de nuværende ejere jo købt det da det allerede var isoleret med flamingo, så vidt jeg kunne forstå er der jo ingen problemer så længe det fremgår af tilstandsrapporten. Og naboen er desuden jurist, så jeg er ret sikker på de ville have gjort noget hvis de synes det var nødvendigt eller hvis muligheden var der.
Når byggestyrelsen lemper på kravene er det jo desuden ikke længere et problem i forhold til ejerskifte, så det håber jeg på bliver en realitet.


Det bliver det desværre ikke mere lovligt af, uanset om det allerede var opsat af en tidligere ejer, eller at det fremgår af tilstandsrapporten - og fordi man er jurist behøver man ikke altid at kunne overskue om noget er godt nok...

Ved ejerskifte - tja, nu det jo ikke givet under hvilke vilkår man må anvende polystyren i ydervæggen endnu - men et er sikkert...Naboen slipper nok ikke for at redegøre for om pudsningen er i orden i forhold til gældende regler (når de kommer til at gælde)

Kan i øvrigt bemærke at anvendelse af  "pænt" brændbare byggematerialer er ganske udbredt syd for grænsen (helt som du bemærker) det var blandt andet en af grundene til at der døde en del mennesker i lufthavnen i Düsseldorf for år tilbage.

Prismæssigt ved jeg at polystyren løsningen er ret så billig, slår sikkert de mere sikre løsninger - med pris følger jo ofte nogle fordele, men isoleringsmæssigt kan de gode brandmæssige systemer prismæssigt ikke følge med de mere brandbare.

Mht. byggemåde - så har du jo fået en dybere forklaring fra "producenten" og det kan vidst ikke uddybes mere end det. Princippet med net og pudsning er forøvrigt noget a la det der anvendes ved de "hårde" batts.

Mvh.

René

Skrevet af Diske på 27 jul 2009 23:08

Hej

Tror nok det er lovligt. Tjek evt. www.isologi.dk. Såvidt jeg ved, er der også andre isolatører, som benytter flamingo.

Tak Diske.

Jeg har netop haft en mand ude fra isologi, også et flamingo produkt. Han påstår at deres produkt er fuldt lovligt og at han har papir på det. Jeg afventer pt en pris fra ham.

Så der findes åbentbart flamingo produkter i DK som er fuldt lovlige.

Selv tak :-) Pusler selv med et ligende projekt
Hej René

Tak for din omtanke for vores liv og levned i tilfælde af brand og for vores åbentbare tvivlsomme håndværksmæssige kvalitetssans;-)

Jeg er som sagt i fuld gang med at undersøge sagerne mht forsikring og evt ejerskifte og har kontakt til et firma hvorfra jeg venter dokumentation for at deres flamingoløsning er lovlig i Danmark.

Desuden har jeg kig på www.hefa.dk som måske kan levere mineraluldsplader til kokurrrencedygtig pris, dette ville selvfølgelig være ideelt da vi da godt kan blive enige om at mineraluld sikkert er et bedre kvalitetsprodukt mht brandbarhed og diffusionsevne. Så vil enhver tvivl i hvert fald være fejet af bordet.

Så jeg er stadig ikke helt sikker på hvilken løsning det bliver.
Så håber jeg til den tid at "producenten" kan give mig en god vejledning i opsætningen.

Mvh
Anna
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også