3 ledninger til lampe

Hej, jeg har 3 ledninger i en boks jeg skal tilslutte en lampe til. Blå (tilknyttet bogstavet N), brun (tilknyttet bogstav L) og en gul/grøn (ikke tilknyttet et tegn). Den 4. udgang har et mærkeligt tegn der ligner en pil men ingen ledning. Lampen har blå og brun ledning. Tilknytter jeg blå til blå og brun til brun lyser lampen hele tiden, og kan ikke tændes eller slukkes på kontakten. Hvad gør jeg? Skal jeg til at bytte rundt på ledningerne i boksen eller er de som de skal være? Tak. Michelle.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en boks ? (billede)

Pilen kan betegne en udgang, hvis det f.eks er en sensor eller ligende du vil tilslutte din lampe til.
Så skal den brune fra lampen tilsluttes til denne udgang og den blå fra lampen skal tilsluttes til nullederen (N)

I hvilken sammenhæng sider den kontakt som du omtaler...

den gul/grønne ledning bør være jord- den brune bør være mellemledning og hvis du kigger rigtigt efter står der nok m1 eller m2 ved den pol hvor den sidder.. den blå bør være nul.. mellemleder betyder at de er en ledning der går mellem afbryder og lampested dvs. når der er slukket på afbryderen er der ikke spænding på den brune ledning,når du så tænder på kontakten kommer der så spænding på den brune ledning.
så skal du tilslutte en almindelig lampe så skal du montere blå-blå og brun-brun.. den gul/grønne benytter man ikke altid..
det lyder som om at den er forkert monteret det du kalder en pil er nok jord tegnet.. L bruger man normalt kun hvis der i forlængels at lampeudtaget skal monteres en stikkontakt men så skal der altid være spænding på den..
men hvis der er en afbryder i rummet som du kaldte et stik så er der nok osse forbindelse til lampeudtaget..
vær altid påpasselig med strøm og sørg for at tingene er skruet ordenligt sammen..
held og lykke :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Hej,

Jeg har lidt det samme problem som Michelle. Jeg skal dog tilslutte en ventilator til et strømudtag, hvor der er en brun, blå og sort ledning. Der sad en ventilator før, hvor alle 3 ledningervar tilsluttet, men den jeg har købt nu har kun to tilslutninger (fasen og Nul). Hvis jeg tilslutter dem (den brune - fase og den blå - nul), så kører ventilatoren hele tiden. Den sorte skal også med, hvis jeg skal kunne afbryde på stikkontakten. Men hvordan gør jeg lige det? Troede at den sorte og den blå skulle køres sammen, men så røg der en sikring.

Henrik
den ventilator du havde før har været med timer/fugtstyrring. Den havde brug for fase ( i dit tilfælled brun) nul (blå) og en mellemleder (sort) kunsten skulle være gjort ved at montere din ventilator på nul ( blå) og mellemledn (sort) så burde den tænde og slukke med afbryderen..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Annonce
Skrevet af hemaildk på 02 nov 2009 15:01
Hej,

Jeg har lidt det samme problem som Michelle. Jeg skal dog tilslutte en ventilator til et strømudtag, hvor der er en brun, blå og sort ledning. Der sad en ventilator før, hvor alle 3 ledningervar tilsluttet, men den jeg har købt nu har kun to tilslutninger (fasen og Nul). Hvis jeg tilslutter dem (den brune - fase og den blå - nul), så kører ventilatoren hele tiden. Den sorte skal også med, hvis jeg skal kunne afbryde på stikkontakten. Men hvordan gør jeg lige det? Troede at den sorte og den blå skulle køres sammen, men så røg der en sikring.

Henrik


Den sorte er sandsynligvis tændledning....

Den blå ledning til N på ventilatoren...
Den Sorte ledning til L på ventilatoren...
Den Brune skal afsluttes i en muffe, og ikke tilsluttes til ventilatoren.
Hmm ikke hurtig nok
 trods alt enighed om løsningen

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Tak for tippet. Det var den rigtige løsning.
Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis