Hjælp ! Hvordan får jeg lavet et buet loft ?

Hej alle sammen er ny her inden så håber at nogle kan hjælpe mig

Jeg har et dejligt hus, som jeg det svære er den eneste som går og laver på så det kan blive færdigt jeg har en lang gang med gips vægge og træloft, det kunne jeg rigtig godt tænke mig at gøre lidt ved, så jeg får bued loftet lidt, jaaa alså at jeg får rundet hjørnerne af i loftet er det muligt og hvordan? Tænker på at gå i gang med en gang cement men er bange for at det giver sig så det slår sprækker....

Håber nogle har ideer og viden her til.

Mange hilsner Sandra
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke finde en liste der passer i rundningen??

Ellers kan du skære en bue ud i en pind og skrue dem op med 60 cm imellem og beklæde det med 6 mm mdf eller ligende.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

det var da en god ide, men jeg tænker bare om det vil slå revner hvis væggene giver sig ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan bare fuge overgangen mellem væg og og bue med acrylfuge så skal det nok gå. Hvis det er svært at få pladen til at få fcon kan du med fordel sprøjte lidt vand på den

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvor stor en buen snakker vi om?

Vand på en mdf og acrylfuge til at afhjælpe sprækker....så bliver det heller ikke ringere

mdf bøjer sgu da ikke fordi der kommer vand på - det ødelægger nærmere pladen. Og acryl egner sig ikke til meget andet end at blive smidt ud
En MDF plade med vand STOP! Det må du for Guds skyld ikke begynde på! Hvis det skal være noget, skal det være en Masonitplade der sættes i spænd mellem to lister der skrues fast på væggen. Masonitpladen er så blød at det er nemt at arbejde med, (Den er  heller ikke særlig stærk) Du sætter listerne i samme højde på begge vægge, skærer pladen i en bredde, der giver den en pæn krumning og skruer den fast i midten( op i loftet) og i siderne. En rigtig tømrer ville lave et krumt skelet og montere pladerne herpå... så måske skal du lære dig at se skønnheden i lige linier eg rette vinkler og ikke kun i bløde kurver og runde former
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Man skal benytte 6 mm gipsplader til det, som forvandes inden opsætningen.

Ellers kan man få forrillet MDF plader til samme formål, er bare et noget dyrere løsning.

Er det en svag bue, er det nemt at lave med gipsplader på forskalling.

Er det det en bue med mindre raduis kan den forrillede mdf med fordel bruges, da den er nem at arbejde med.
Hej, jeg ved ikke lige, om det var dette du havde tænkt dig, men på Knauf Danogips hjemmeside har de en brochure om lofter, der står også noget om buede lofter på side 11:

http://gds.knaufdanogips.dk/mounting/m_ceilings/index.html
Det lyder da imponerende for de lysninger vi lavede med buer i mdf for 10 år siden er stadig pæne og der var ikke problemer med pladerne og vandet. De skal jo ikke være gennemblødte men fugtige som har de stået ude i en lade om natten eller sådan noget. Kan dog godt se en gipsplade nok ville være nemmere at have med at gøre da den er nemmere at forme. Men det kan sagtens lade sig gøre at lave på den beskrevne måde. Og acrylfuge er et tosset godt produkt hvis man bruger det rigtigt mellem de ting der kan bevæge sig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ville nu også anvende gips som koulda foreslår. Måske fugtige mdf plader........mennnnn alligevel

acryl er så ringe at selv danalim ikke anbefaler det til særlig mange formål - og det er da trods alt producenten af produktet. For at en acrylfuge - tekniske set - skal kunne holde skal den være firkantet. Altså ligeså dyb som bred. Bagstoppet skal ligeledes være firkantet.

Men smid skidtet ud og køb nogle af de glimerende produkter der er på markedet i dag. F.eks. Sika 15LM eller byggefuge fra danalim. De produkter kan give sig 25% uden at revne jf. producent. Acryl kan vel give sig 2 procent
Hvor er I alle bare fantastiske

Det er bare så dejligt at I er så mange som spriner en total amatør til hjælp he he...

Min tanke var ikke nødtvendigvis at lave en hel buning da der ikke er mere end normal højte til loftet, men at jeg laver buede hjørner i stedet for at det nu er helt firkantet, så loftet på det på den måde ser buet ud

Ok så hvis nu som jeg har forstået det købe MDF plader og laver nogle lister som jeg skruer dem på i den facon jeg vil have ? eller kan jeg bare skrue dem direkte ind i væggen ? Spartler jeg derefter med almindelig spartel masse træet, loftet, og overgangene ? for derefter at male direkte på spartel massen når den er blevet slibet med noget maling med sand i ?

Hvor det bliver spændnet det hele kan slet ikke vente he he... og lover at sætte billed ind

Mange hilsner Sandra
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også