Tærezink

Skal have monteret en 2 kg klods på min ubeskyttede jernkøl (2500 kg). Hvad er forholdsreglerne? Hvordan placeres den bedst? Der har ikke tidligere været anoder monteret, med stor tæring på kølen til følge. Jeg havde forestillet mig at skære et 8 mm gevind ind i kølens agterste del. Deri ville jeg sætte den ene ende af anoden fast med en bolt, hvorefter jeg ville fastgøre den modsatte ende med en fransk skrue i kølens egetræ. Vil det fungere? Kan jo forstå at det er en hel videnskab, og at man nemt ødelægger mere end man gavner.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke lige den rette fremgans måde, du skal altså have en på hver side af kølen. Du kan også monterer dem oppe i træet lige over jernkølen, og så forbinde dem til kølen med et stykke kraftigt 5. m2. kobber tråd. Det er den mest brugte metode
fem kvadratmeter er godt nok en tyk ledning.. jeg tror at fem kvadratmillimeter må rigeligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 26 jul 2009 18:02
fem kvadratmeter er godt nok en tyk ledning.. jeg tror at fem kvadratmillimeter må rigeligt.

Ja selvfølgelig ! Det kaldes en teknisk skrivefejl grundet senborgerlig tegneserie teknik
Meget tilbage stående
Nok en typisk fejl.. men du er altid selv så hurtig når vi laver fejl.. så ja.. det var en bytter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved jo at man ikke er voksen, før man har lært at indrømme sine fejltagelser
Annonce
Hej Håndværker og Grandoldman

En 5mm2 findes ikke - det nærmeste kvadrat på en ledning er en 4mm2 eller en 6mm2.

Jeg ville helt sikker også vælge en 6mm2 som Håndværkeren skriver, for at skabe en god solid mekanisk forbindelse med et par rigtigt monteret kabelsko i hver ende - gerne forseglet med tectyl, når kabelskoen er monteret. I teorien ville en 1.5 mm2 gøre gøre jobbet ligeså godt, men den er ikke ligeså mekanisk robust som en 6mm2.

Jonkjensen - lad os endelig se et billede inden du sætter den i vandet igen - og kommer du nær sydsjælland så hjælper jeg dig gerne med dit kabel kvit og frit.

God sommer til jer alle

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Det er som du selv skriver, en hel videnskab med zink. På min Finnsailor 29, har jeg to anoder på hver side af jernkølen. De er fastgjort med bolte i gevindhuller i kølen. Anoder skal altid sidde vandret, forstået på den måde at de skal sidde på langs af sejlretningen. Har en bekendt der også har en båd magen til min. På roret sad hans zink lodret, med det resulatat, at roret rustede væk. På min sidder zinken vandret og i højde med  centeret af propellen.

holmeren

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis