afrensning af maling på glasfiber unden at ødelægge gelcoat

Har fået fingerne i en awi 23 hvor en tidligere ejer har hygget sig med at male den. Malingen skaller af flere steder og i stedet for at lappe, ville jeg gerne have den tilbage til original stand uden at smadre gelcoaten hvis det er muligt?  Er der nogle der ligger inde med nogle tips eller gode råd!    

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.
Jeg ville prøve med mallingsfjerner.
Flygger har noget i en grøn bøtte som jeg har prøvet og det virker fint,
du kan evt ligge lidt husholdningsfilm ovenpå og massere det lidt
men prøv først på et lille område
lad være at bruge kausisk soda da jeg mener det misfarver gelcoaten.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Som Hitman skriver, så prøv med noget bums maling og lakfjerner, du skal helst have båden i skygge da det ellers udtørre for hurtigt. Hvis du ikke er til de skrappe midler, kan du prøve at smørre et pænt lag brun sæbe på, afdække med plastfolie og lad det stå i et døgns tid. Også i skygge !
Bruger du de skrappe midler, så husk at bruge sikkerheds briller og gummi handsker, det er stærkt ætsende på huden.

V.h.  Håndværkeren
Jeg tror jeg prøver den brune sæbe , tak for jeres svar hilsen Kn
Det undrer mig lidt at, du regner med at gelcoaten under malingen er OK. Der må da være slebet i den før maling, og hvorfor blev den malet, det er da normalt ikke noget, man gør for sjov.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er godt nok nogle mennesker der mener at maling er lettere at holde end gelcoat. Og når den skaller af flere steder er der sikkert ikke gjort noget ved gelcoaten før den blev malet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
For mange år siden (Efterhånden) havde jeg en mand der ikke kunne lide farven på den båd han havde købt. Jeg afsleb gelcoaten og påførte et nyt lag gelcoat med pude, da der ikke var mulighed for at sprøjtemale den. Resultatet blev lige så godt som havde det været sprøjtet på, og plusset ved at påfører med pude er at det giver et tykkere lag.
hey lynæs , jeg ved heller ikke med sikkerhed om der er noget galt med gelcoaten inde under , de steder hvor malingen skaller af virker det ikke som om der blevet slibet. er også mest interreseret i hvordan jeg malingen af, da det male arbejde der er præsteret ligner lort. har haft træbåd og har ikke før haft glasfiberbåd så jeg har ikke nogen erfaring med det. så alle råd er velkomne. hilsen kn
Hvordan kan du dog også gå over til et papskiv (med stakit og lokum), der er ingen sjæl i sådan noget der er rørt op i en spand
Ja.. sådan er der så meget. I weekenden gik Ann og jeg og nød et træskibs-træf på Skarø.
Det er jo flot at se på med træmaster, bomuldssejl og næsten uoverskueligt tovværk.
Jeg syntes bare at glansen går meget af når hele havnebassinet er dækket er en tyk oliefilm fra gamle motorer der drypper olie ud i sumpen, som jo pga. utætheder skal tømmes jævnligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så er det da godt at du ikke har en Britich Seagull, det er den mest svinende påhængs motor på markedet, 10 % olie skal der i benzinen, hvoraf de 9 % hældes direkte ud med udstødningen.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også