Stikkontakter og gipsplader limet på pudset væg

Er der nogen der har erfaring med at lime gipsplader direkte på en pudset væg? hvad gør man i så fald med hensyn til stikkontakter, altså hvilke slags dåser skal der bruges og hvordan griber man det an?
Er der nogen der har erfaring med at lime... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I mine øjne virker det fuldstændigt absurt at lave et kæmpe hul i væggen, for at få plads til en forfradåse. Den har gribearme der skal være plads til på begge sider, og den fylder mere. Desuden kan man så heller ikke bruge 50'er rammer, da der skal være plads til dåsens kraver.

Lige paragrafferne kan jeg ikke. Men en forfradåse er til let skillevæg. Grønne dåser er til indmuring. Og jeg mener ikke en murstensvæg bliver let af at sætte en gipsplade på!!
Lad gerne en af de paragrafvidende orakler komme til.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Kæmpehul er noget overdrevet.
En forfradåse fylder ikke mere end grøn dåse. Alt afhænger hvordan man vælger at lave det og om der skal lave nye kontakter og div. lampeudtag. Hvis nej skal man bare sætte pladerne op og sætte afstandsringe eller lange skruer (hvis de kan bide fast i noget.
Der 3 rammer, 50'er 63'er og 68'er de 2 sidstnævnte til forfradåser.
Man kan godt bruge en forfradåse til en mur med limet gipsplade, dåsen griber fast i gipspladen. Men endnu en gang: spørg en elektriker før du Jon sætter pladerne på.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, jeg kan ihvertfald høre på diskusionen at det ikke kun er mig der er i tvivl Jeg har fundet ud af at jeg gerne selv må lægge plikarør (flexrør) ned i det støbte gulv. Rørene lægges langs væggen. Jeg har også fundet ud af hvor, og hvordan jeg fræser riller op i væggen og hvor stikkontakterne skal sidde og dette arbejde må jeg gegne gøre selv, ingen problemer så langt! Der kommer selfølgelig en eletrikker og samler og monterer!
Mit problem er de fandens dåser Jeg er godt klar over hvor og hvordan man bruger de to typer dåser, men jeg kan bare ikke helt se at jeg kan bruge nogen af dem, i mit tilfælde.

Måske skyldes det at det er en dårlig idé, at lime gipsplader på en pudset væg hvor der skal være masser af kontakter? Jeg ved det ikke , men gode råd modtages gerne
Med det arbejde du skal lægge i at spartle og slibe, vil det nok være nemmere bare at få den pudset op.
Det burde ikke være noget problem at mure en dåse ind, så den flugter med kanten af væggen, og så sætte en gipsplade udenpå. Der behøver ikke være afstandsringe når du bruger ikke-brandbare materialer.
Og det skulle ikke være noget problem at skrue stikkontakterne fast i de dertil indrettede huller i dåserne.

Lige mht. dine ideer om at du gerne selv må trække rør og fræse riller. Så er det forbudt at gøre for alle andre end en autoriseret elektriker, eller en af ham ansat mand. Se evt, anden tråd om emnet ved at bruge søgefunktionen og søge på "Autorisationer"

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også