Stikkontakter og gipsplader limet på pudset væg

Er der nogen der har erfaring med at lime gipsplader direkte på en pudset væg? hvad gør man i så fald med hensyn til stikkontakter, altså hvilke slags dåser skal der bruges og hvordan griber man det an?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug afstandsringe til kontakter og lampeudtag af plast, så behøver du ikke at røre ved de gamle dåser. Vi må bare håbe på at ledningerne er lange nok ;-)

 

Er et nu nødvendigt ?
Det er jo sten-puds/gips uden mellemrum alt i alt ikke brandbart, så den burde være ok blot med længere skruer. Det SIK er skide hysteriske med er i loft eller anden konstruktion med træ.

Kun perfekt er "godt nok"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Måske... men man skal altid have sit hus med salg for øje, den dag huset skal sælges er det godt at ikke have for mange fejl i huset.
Det er ikke sikkert at lange skruer kan fange noget at skrue i, derfor er afstandsringe gode og sørger for at gispen ikke smuldrer.

 

går ud fra der allerede er rillet ud til kabel i nuværende pudset væg, samt er der hul til en indmuringsdåse - ellers kan du lave det før du limer gipspladerne op.
Gipspladen der skal limes op ved kontakten skære du hul, så kan du montere indmuringsdåsen vha. det gipspuds du limer plader op med.

 

Jeg har ikke fræset ud til kabler endnu, og heller ikke lavet hullerne til dåserne. Jeg stod med dåserne i hjem og fix og blev meget i tvivl om hvordan det skulle laves, og hvilke dåser der skulle bruges.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du skal til at fræse nye kabler ind til ny installation, så anvender du bare de grønne indmuringsdåser som tidligere nævnt...
HVis du blev i tvivl om hvordan du skulle du lave det, skulle du måske ringe efetr en elektriker, og det burde du for øvrigt gøre alligevel.
Hvis der erikke er noget el i væggen, så fræs riller til kabler og brug forfradåser til kontakter.

 

@ Handyman: Ved du hvad forfradåser skal bruges til?

Jf. første indlæg, skulle der blot monteres en gipsplade direkte på væggen. Dertil kan man ikke brokke sig over noget. Men man må ikke selv begynde at fræse riller og mure dåser i. Og specielt synes jeg ikke det er noget man bør give sig i kast med, såfremt man ikke ved hvilke dåser der bruges til hvad!!

Man kan købe afbryderskruer (Virker også til stikkontakter) der er 90 mm lange. Og hvem ved. De findes måske længere!!
Forfradåser er ikke noget du skal begynde på!!

Ring efter en elektriker.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
@ Næstformanden, Jeg ved hvad forfradåser er, også indmuringdåser. Og skruerne fås op til 110 mm.

Det der skal se på, er rækkefølgen af "lagene"

1. Er der ingen el i muren og det hele skal laves fra bunden, vil jeg vælge at fræse riller, sætte pladerne på og så sætte forfradåser i. Det bedste er at er ringe efter elektriker.

2. Er der el i muren, vil jeg benytte afstandsringe over de gamle dåser og sætte kontakter og lign. i, selvfølgelig kan man bruge lange skruer, men hvad skal de "bide" fast i? Dåsernes plastbunde kan ikke holde på skruerne og der kan ikke skrues i muren.


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også